×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : یک متخصص طب سوزنی گفت: طب سوزنی نه تنها تسکین‌دهنده آلام است، بلکه در پیشگیری، حفاظت و حتی بازیابی و تعادل متقارن حیاتی انسان موثر است.


دکتر حبیب فلاح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاریخچه طب سوزنی اظهار کرد: طب سوزنی بیش از ۵ هزار سال سابقه تاریخی داشته و از اعصار بسیار دور در چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


وی ادامه داد: در کاوش‌های باستانی در کنار مزار شاهزاده‌های چینی سوزن‌هایی از جنس طلا و نقره یافت شده که نشان می‌دهد طب سوزنی در میان طبقات بالای اجتماعی آن زمان نیز کاربرد داشته است. همچنین در حدود سال ۱۴۰۰ بعد از میلاد یک مدل آموزشی طب سوزنی به نام انسان برنزی توسط باستان‌شناسان کشف شده است.


فلاح افزود: طب سوزنی در آن زمان تا حدودی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد تا زمانی که در قرن ۱۹ میلادی با نفوذ اروپایی‌ها به چین، طب غربی رواج پیدا کرده و لااقل در طبقات بالای اجتماع چین آن دوران، طب سوزنی جای خود را به طب غربی می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت طب سوزنی تا حدودی منسوخ می‌شود و حتی در برخی زمان‌ها استفاده از آن به طور کلی ممنوع می‌شود تا این که با به قدرت رسیدن مائو در چین و پس از آن در حکومت فعلی چین، طب سوزنی رونق دوباره یافته و به دستور و توصیه مائو، طب سوزنی همگام با طب غربی مورد توجه قرار می‌گیرد و در حال حاضر شاهد هستیم طب سوزنی و غربی به یک نسبت در چین کاربرد دارد.


متخصص طب سوزنی بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: در کشور ما به طور کلی طب سوزنی پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت هر چند که به احتمال زیاد پیش وقوع انقلاب نیز در کشور استفاده می‌شده، ولی کاربرد آن بسیار محدود بوده است و می‌توان گفت طب سوزنی در ایران پس انقلاب اسلامی فراگیر شده است، اما این فراگیری نه تنها مورد توجه مسئولان قرار نگرفته، بلکه مورد بی‌مهری نیز واقع شده و طب سوزنی حتی تحت پوشش بیمه نیز نیست و بیماران به همین دلیل چندان راغب به استفاده از این روش نیستند.


وی گفت: طب سوزنی تقریبا در درمان تمام بیماری‌ها کاربرد دارد، مگر در مواردی که در تشخیص بیماری راجع به وجود تومورها قطعیت تشخیص وجود نداشته باشد ولی لازم به ذکر است که در سرطان برای کاهش دردها و تهوع پس از شیمی‌درمانی می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد.


فلاح در خصوص این که طب سوزنی چگونه موجب کاهش درد می‌شود، گفت: تغییر کلاسیک انتقال درد از مدت‌ها پیش شناخته شده بود. در پوست یا در اعضا قسمت‌های انتهای عصبی وجود دارد که احساس از طریق آنها انتقال می‌یابد.


وی ادامه داد: تمام این الیاف عصبی به عصب نخاع منتهی می‌شوند و از این قسمت به بعد است که درد به طرف مغز انعکاس پیدا کرده و فرد احساس درد می‌کند.


این متخصص طب سوزنی افزود: دو نوع الیاف عصبی وجود دارد، برخی کوچک و ضعیف و برخی درشت و و ضخیم. دسته اول به تحریکات بسیار کوچک نیز واکنش نشان می‌دهند، ولی دسته دوم به حساسیت دسته اول نبوده و برای واکنش نیاز به تحریکات قوی‌تری دارند.


فلاح گفت: مسلما این جریان در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود که از نظر سیستم عصبی فوق‌العاده مهم است و دلیلش این است که تحریکات منتقل شده به وسیله الیاف ضخیم‌تر در محل نخاع، حسی که از الیاف ضعیف‌تر منتقل می‌شود را متوقف می‌کنند، در واقع در این قسمت از نخاع یک نوع دریچه وجود دارد که جلوی آن بسته شده و مانع از انتقال حس به مغز می‌شود.


وی عنوان کرد: در مواردی که به تشخیص قطعی نرسیده باشند و یا طب سوزنی به حال آنها مفید نباشد، از روش طب سوزنی استفاده نمی‌شود ولی به طور کلی طب سوزنی تقریبا در درمان تمام بیماری‌ها کاربرد دارد به ویژه بیماری‌هایی همچون آلرژی‌ها، سردردهای میگرنی، انواع دیسک، آرتروز زانو، کمر، اسپاسم‌های عضلانی، مشکلات گوارشی و … اما در خصوص زنان باردار چون احتمال سقط جنین وجود دارد از طب سوزنی استفاده نمی‌شود.


متخصص طب سوزنی بیمارستان گلستان اهواز با اشاره به تاثیر طب سوزنی در درمان چاقی گفت: چاقی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله زندگی ماشینی امروزی که موجب بی‌تحرکی شده است، یا بیماری‌های زمینه‌ای مریوط به غدد که باید توسط متخصصین غدد بررسی شود، ولی به طور کلی یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن وزن بدن را کاهش داد، طب سوزنی است.


وی به درمان اعتیار با طب سوزنی اشاره کرد و گفت: دانشمندان ثابت کرده‌اند مواد مخدر نمی‌تواند تاثیر کند مگر این که موادی به وسیله مغز ترشح شود که از نظر شیمیایی ترکیبی شبیه به مشتقات مرفین یا همان تریاک داشته باشد.


فلاح ادامه داد: می‌دانیم که بدن ما در بخش یا قسمتی از مغز به طور کاملا طبیعی مرفین ترشح می‌کند و در واقع فرد هنگامی معتاد می‌شود که مرفین مورد نیاز بدن خود را از جایی غیر از بدن خود تامین می‌کند و این امر موجب کم کار شدن غده تولیدکننده مرفین در بدن شده که با ادامه این روند غده مذبور به طور کامل از کار می‌افتد و از این زمان است که فرد دچار اعتیاد می‌شود و طب سوزنی می‌تواند از طریق تحریکات عصبی به فعالیت دوباره غده مذکور کمک کند. این روش فقط در خصوص معتادان به تریاک موثر است و در برخی از موارد می‌توان معتادان به هرویین را نیز مورد درمان قرار داد.


وی گفت: هر جلسه طب سوزنی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد و چون در این روش درمانی عوارضی برای فرد به وجود نمی‌آید، پیشرفت درمان و بهبودی فرد بسیار قابل توجه است.



 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.