×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی، ظرفیتی برای صنعت و اشتغالزایی در استان لرستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، شرایط مناسب آب و هوایی، لرستان را به یکی از رویشگاه های مهم گیاهان دارویی در کشور تبدیل کرده است . این استان همچنین با موقعیت جغرافیایی خاص و واقع شدن در مرکز رشته کوههای زاگرس می تواند به عنوان یک مرکز پژوهشی کم نظیر در عرصه گیاهان دارویی محسوب شود.
خانم احمدی کارشناس گیاهان دارویی می گوید: تاکنون ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در استان لرستان شناسایی شده است.
محققان مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان امکان کشت ۱۵ گونه گیاه دارویی شامل مرزه ، آویشن، زعفران، موسیر، مورد، شیرین بیان، کرفس کوهی، گل محمدی، گزانگبین، اوکالیپتوس و مریم گلی را در استان بررسی کرده و به نتایج مثبتی دست یافته اند.
آقای خادمی مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی استان می گوید: محققان این مرکز روی این گونه های گیاهی که ازلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، کار کرده اند و نتایج آزمایش ها رضایت بخش و حاکی از سازگاری بالای این گونه ها با شرایط آب وهوایی لرستان بوده است .
آقای حسنی مقدم کارشناس باغبانی براین باور است که می توان این گونه ها را در تپه ماهورها و شیب ها به صورت دیم کشت کرد.
روند تغییرات آب و هوایی در لرستان به گونه ای بوده که متوسط بارندگی در استان از ۵۲۰ میلیمتر به کمتر از ۳۰۰ میلیمتر رسیده و همین امر باعث شده است که کشت این گونه های گیاهی در استان صرفه اقتصادی مناسبی داشته باشد و به گفته یکی از کارشناسان زراعت، بعضی از این گونه ها نظیر آویشن نیازی به آبیاری و استفاده از سموم و کودهای شیمیایی ندارد.
آقای سپهوند با اشاره به ارزش اقتصادی این گیاهان دارویی می گوید: کیفیت فوق العاده محصولات تولیدی، تغییرات آب و هوایی و سازگاری با محیط استان باعث شده است کشت ۱۱ نوع گیاه دارویی در لرستان در دستورکار کشاورزان قرار گیرد.
آقای بهاروند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می گوید: بیش از ۴۳۰ هکتار کشت گیاهان دارویی دراستان داریم که از این سطح ۵ هزار تن محصول برداشت می شود.
ایمان زرینی یکی از دهها کشاورز لرستانی که با رعایت تغییر الگوی کشت، به کاشت گیاهان دارویی اقدام کرده است، می گوید: کاشت گیاهان دارویی درآمدزایی خوبی برایم داشته است .
به گفته کارشناسان از حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ۷۵ درصد به صورت دیم کشت می شود که با توجه به کم آبی استان، گونه های دارویی بهترین جایگزین برای کشت های آب دوست و پرمصرف به شمار می رود و مسئولان جهاد کشاورزی درصددند که کشت گیاهان دارویی را دراستان افزایش دهند.
آقای بهاروند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می گوید: به راحتی می توانیم کشت گیاهان دارویی را در استان به بیش از ۱۰ هزار هکتار افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خرمان (آزمایشگاه تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی لرستان) دراین زمینه بر ضرورت کاربردی شدن استفاده از انواع گیاهان دارویی در صنعت داروسازی اشاره و اضافه می کند: با توجه به اینکه فعالیت دراین عرصه یک کار فرابخشی است باید دانشگاه های لرستان با همکاری دستگاه های متولی ازجمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و مرکز تحقیقات کشاورزی همکاری هایشان را بیش از پیش ساماندهی کنند.
آقای صالح نیا یادآور می شود: اگر فقط بخشی از میلیاردها تومانی که درزمینه درمان هزینه می شود را برای تولید و کشت گیاهان دارویی صرف کنیم، بخش عمده ای از مشکلات و هزینه های گزاف حوزه بهداشت و درمان برطرف می شود.
آقای دلفان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم با بیان اینکه وضع تولید گیاهان دارویی در استان رضایت بخش است، می افزاید: اکنون هشت قلم دارو و فرآورده آرایشی و بهداشتی در لرستان از گیاهان دارویی تولید می شود.
آنچه مسلم است، توسعه و گسترش کشت و درنهایت فرآوری گیاهان دارویی نیازمند کاری چند وجهی و تعریف کردن برنامه راهبردی دراین حوزه است.
دراین زمینه آقای صالح نیا مدیرعامل یک شرکت داروسازی در خرم آباد می گوید: با شکوفایی صنعت گیاهان دارویی در لرستان بیش از ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و رسیدن به این مهم را درگرو همکاری بیشتر دستگاه های متولی و تلاش برای توسعه زیرساخت ها، تحقیق و پژوهش، تولید و بازاریابی و بازرگانی می داند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان هم پیش بینی می کند، با توجه به استقبال روزافزون مردم از داروهای گیاهی، این صنعت در لرستان چشم انداز مناسبی داشته باشد.
آقای دلفان ابراز امیدواری می کند با حمایت ازمتقاضیان و فعالان این حوزه، شاهد توسعه هرچه بیشتر تولید فرآورده های گیاهان دارویی در استان باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.