×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه :یک عضوهیات علمی دانشگاه گفت: در حال حاضر اگر طب سنتی و اطلاعات گذشته با روش‏‌های علمی بررسی شود و خواص دارویی گیاهان مورد مطالعه قرار گیرد، گام‏های مفیدی در راستای استفاده‏ بهینه از این ثروت ملی با ارزش برداشته خواهد شد.


صدیقه جلالی دکترای فیزیولوژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان جنوبی، افزود: انسان‏‌های اولیه برای تسکین و درمان دردهای روحی و جسمی خود از گیاهان استفاده می‏‌کردند و به مرور زمان و بر حسب اتفاق و تجربه، خواص درمانی گیاهان مختلف شناخته شد، تا آن‏ جا که با پیشرفت علوم، مطالعه در مورد گیاهان دارویی و استخراج و شناسایی ترکیبات مؤثر آن‏ها افزایش یافته و مشخّص شده که ترکیبات مختلف با اثرات گوناگون در گیاهان وجود دارد.


وی گفت: ایران نیز به دلیل سابقه‏ تمدن چند هزار ساله که حدود ۱۴۰۰ سال آن با فرهنگ غنی اسلام در آمیخته و نیز به خاطر شرایط خاص جغرافیایی، اقلیمی و آب و هوایی مختلف، یکی از بهترین مناطق رویش انواع گیاهان دارویی است و از جهت طب سنتی و گیاه‌درمانی غنی بوده و اطبای بزرگ کشورمان نظیر ابن سینا در معالجه بیماری‏ها، به طور وسیعی از گیاهان استفاده می‏کردند.


وی در خصوص برخی از خانواده‌های مهم گیاهان دارویی، گفت: خانواده‏ نعناعیان یکی از بزرگ‏ترین خانواده‌‏های گیاهی است که دارای پراکنش جهانی بوده و دارای حدود ۲۰۰ جنس و ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ گونه از بوته‏‌های معطر و درختچه‏‌های کوتاه است.


عضوهیات علمی دانشگاه افزود: این گیاه از زمان‌های قدیم در درمان ناراحتی‌هایی مانند اسهال شدید، سرماخوردگی و نفخ به صورت جوشانده، در تسکین سردرد، دندان‌درد، بهبود زخم و کوفتگی عضلات به صورت کوبیده و نرم‌شده برگ، در پایین آمدن تب به صورت بخور، رفع حساسیت‌های پوستی از طریق استحمام آب برگ؛ درمان سرخک و کاهش چربی و قند خون به صورت دم‌کرده و نیز به عنوان یک ترکیب معطر در غذاهای ایرانی به ویژه ماست استفاده می‏شود.


جلالی تصریح کرد: شهرت این گیاه در طب سنتی به دلیل کاربردهای متعدد آن مانند مزه‏دار کردن و نگهداری غذاها و نوشیدنی‏‌ها و استفاده از آن به عنوان گندزدا، ضد اسپاسم و بی‌حس‏ کننده است.


وی ادامه داد: این گیاه مقوی، مدر، مسکّن، ملین، محرک و بادشکن بوده و برای درمان آسم، یرقان، ادم، درد پیش از قاعدگی، درد عصبی و گلودرد استفاده می‏شود. هم‏چنین، برای تسکین درد زایمان زودرس تجویز می‏گردد.


عضوهیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه آویشن از خانواده نعناع است، گفت: به طور کلی آویشن شیرازی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی مصارف گسترده‏ای دارد، که یکی از کاربردهای آن در تسکین علائم آسم است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.