×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: تابستان به علّت گرمی و خشکی برانگیزاننده همه اخلاط به خصوص صفراست. لذا بیماری‌های صفراوی در این فصل زیاد است و از طرف دیگر به علت گرمی و خشکی مزاج فصل، رطوبات بدنی هم تحلیل رفته و سبب عطش می‌شود.

 

به گزارش تسنیم، مرضیه قرائتی درباره تدبیر تابستان از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: مزاج تابستان گرم و خشک است ولی در مناطقی که در تابستان باران می‌بارد مثل هندوستان تابستان گرم و تر است.

به گفته وی تابستان به علّت گرمی و خشکی برانگیزاننده همه اخلاط به خصوص صفراست. لذا بیماری‌های صفراوی در این فصل زیاد است و از طرف دیگر به علت گرمی و خشکی مزاج فصل، رطوبات بدنی هم تحلیل رفته و سبب عطش می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: از تدابیر فصل تابستان تقلیل ریاضت (ورزش) و جماع است، ریاضت تحریک کننده اخلاط بدن است و از آنجائیکه معین بر طبیعت فصل نیز است، پس باید کاهش یابد.

قرائتی اضافه کرد: تقلیل طعام (غذا) و شراب (آشامیدنی‌ها) به دلیل اینکه در این فصل محیط بیرون گرم است و حرارت بدن هم میل به بیرون دارد لذا درون سرد بوده و هاضمه ضعیف است؛ پس باید از غذاها و آشامیدنی‌ها کاست.

وی ادامه داد: دعه (آرامش) و سکون در مکان‌های خنک در این فصل مفید است همچنین مصرف غذاهای سرد و ترمثل آشامیدن شربت انار، سکنجبین، آب لیمو و مصرف تمر هندی، آلو، آلبالو، گیلاس، خیار و هندوانه توصیه می‌شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: پرهیز از چیزهای گرم و خشک، پرهیز از سیر و سفر در گرما، پوشیدن لباس کتان که لباس کتان سردترین لباس‌هاست، به بدن نمی‌چسبد و کهنه آن نرمتر است.

قرائتی گفت: مصرف مُطفیّات اخلاط مناسب است در این فصل به سبب گرمی هوا، جمیع اخلاط به خصوص صفرا برانگیخته شده‌اند، لذا باید مُطفیّات صفرا مثل شربت انار، سکنجبین و آب لیمو مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این فصل نیاز به پاکسازی بدن از غلبه اخلاط باشد باید به قی کردن پرداخت (استفراغ عمدی) و اگر به هر علتی میسّر نشد؛ از ملیناتی مثل میوه‌ها که طبیعت بدن را نرم می‌کند و یا از مُسهِل‌های ضعیف مثل تمرهندی و مغز فلوس خیارشنبر و آلو استفاده شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.