سلامانه : برگ چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است و از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند که همه افراد برای حفظ سلامتی‌شان، روزی ۲ تا ۳ فنجان چای بنوشند.


دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی هم در این باره به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه می‌گوید: «وقتی که شما ۲۰-۱۵ دقیقه برای دم کردن چای وقت می‌گذارید، باعث می‌شوید که رنگ برگ‌های چای به همراه آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در آن، در آب جوش حل شوند و شما از خواص این نوشیدنی گرم و دلچسب بهره‌مند شوید».


این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تفاوت‌های چای معمولی و کیسه‌ای هم گفت: «چای‌های کیسه‌ای، از خاکه‌های بی‌مصرف چای و مقداری رنگ مجاز خوراکی تشکیل شده‌اند و از نظر طعم و ارزش غذایی به هیچ عنوان قابل مقایسه با چای تازه و دم‌کرده نیستند. ضمن اینکه وجود کافئین در چای، یکی از خواص آن محسوب می‌شود و می‌تواند باعث هوشیاری بیشتر و ایجاد تمرکز در طول روز برای افراد شود. در حالی که کافئین موجود در چای‌های کیسه‌ای به قدری کم است که اصلا نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد». وی تاکید کرد که تفاوت اصلی بین چای سیاه و سبز و انواع چای‌های طعم‌دار و ساده، در نوع فرآوری و تولید آنها است.


«اگر برگ چای را در هوای آزاد یا با فرآیند تخمیر شدن، خشک کنند، چای سیاه به دست می‌آید. اما اگر برگ چای را با حرارت و گرمای بالا و خیلی سریع خشک کنند، چای سبز تولید می‌شود. بنابراین، می‌بینید که تفاوت انواع چای‌ها در جنس برگ آنها نیست و به نوع تولیدشان برمی‌گردد». صالحی در نهایت خاطرنشان کرد: «به‌طور کلی، بین خواص و فواید چای سبز و سیاه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تفاوت وجود دارد. چای سبز از نظر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و E و موادی با خاصیت ضدسرطان، غنی‌تر است. ضمن اینکه بین خواص چای سبزهای مختلف موجود در بازار (به شرطی که تقلبی نباشند) تفاوت چشمگیری وجود ندارد».