×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : معاون طب سنتی وزارت بهداشت بر لزوم ایجاد برنامه های باز آموزی طب سنتی برای پزشکان عمومی تأکید کرد.


 به گزارش فارس به نقل از وزارت بهداشت، محمود خدادوست گفت: در حاضر بیش از ۵ هزار پزشک عمومی خدمات طب سنتی را تحت عناوین مختلف به مردم ارائه می دهند و این در حالی است که سطح معلومات این پزشکان در ارتباط با طب سنتی مشخص نیست.


معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش آکادمیک برای پزشکان در حوزه طب سنتی تعریف نشده است، ایجاد برنامه‌های باز آموزی طب سنتی برای پزشکان عمومی را ضروری و واجب دانست و افزود: به همین منظور آزمونی با همکاری مشترک میان معاونت درمان، سازمان نظام پزشکی و انجمن علمی طب سنتی برای این دسته از پزشکان تعریف می شود تا برای پذیرفته شدگان یک سطح خدمات مجاز و سیستم نظارتی تعریف شود.


وی از ایجاد رشته‌های طب سنتی از سال ۸۶ به عنوان یک رشته تخصصی و رشته داروسازی سنتی از سال ۸۷ خبر داد.


معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به عدم استفاده پزشکان از داروهای گیاهی به دلیل نبود شناخت و آگاهی مناسب از این داروها توسط پزشکان یا ارائه بدون نسخه داروهای گیاهی در برخی از داروخانه ها، گفت: لازم است برای پزشکان عمومی، پزشکان خانواده و پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی دوره های آشنایی با گیاهان دارویی ایجاد شود تا از این طریق از داروهای شیمیایی کمتر استفاده شود و از طرفی در اقتصاد سلامت کشور نیز صرفه جویی شود.


ضرورت ارائه بسته های آموزشی طب سنتی برای بهورزان و کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی


خدادوست استفاده از بسته های آموزشی طب سنتی برای بهورزان که محیطی ترین سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند و نیز کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی را ضروری و لازم دانست.


وی همچنین، برلزوم آموزش به افرادی که در صنف عطاری مشغول هستند تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت لازم است تا یکسری ضوابط و باید و نبایدهایی به صنف عطاری ها ابلاغ کند تا به حرفه عطاری از یک سو و نظام سلامت از سوی دیگر آسیبی وارد نشود.


معاون طب سنتی وزارت بهداشت بر وجود بستر لازم برای ارائه داروهای گیاهی و سنتی در داروخانه ها تأکید کرد و گفت: بهتر است در هر داروخانه قفسه‌ای از این دسته داروها برای ارائه بهتر خدمات طب سنتی و انواع داروهای گیاهی نیز وجود داشته باشد و داروسازها آموزش هایی در حوزه داروهای سنتی ببینند یا در داروخانه فردی بعنوان مسئول فنی داروهای گیاهی و سنتی نیز حضور داشته باشد.


خدادوست بر تعرفه‌گذاری خدمات طب سنتی تأکید کرد و افزود: بهتر است در این راستا برخی از خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.


طب سنتی طبی در جهت اصلاح سبک زندگی است


معاون طب سنتی وزارت بهداشت در ادامه بیشترین پیام طب سنتی را حفظ تندرستی، پیشگیری و خود مراقبتی عنوان کرد و گفت: طب سنتی طبی در جهت اصلاح سبک زندگی است.


خدادوست همچنین، بر توزیع داروهای گیاهی در مراکز بهداشتی و درمانی در کنار داروهای رایج دیگر تأکید کرد و افزود: اضافه شدن داروهای گیاهی به دارونامه بهورزان مراکز بهداشتی و درمانی باید در تعامل با سازمان غذا و دارو صورت گیرد.


وی بر تعرفه‌گذاری داروهای گیاهی و سنتی، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای گیاهی و تسهیل صدور مجوز برای داروهای سنتی از طرف سازمان غذا و دارو تأکید کرد.


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.