×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : تأثیر اعجاب انگیز شیر مادر از منظر روایات اسلامی و تواریخ آنقدر مهم است که مادران بزرگانی از جمله شیخ انصاری و مقدس اردبیلی بر وضو داشتن برای شیر دادن فرزندانشان تاکید داشتند.همچنین، ناخلف درآمدن فرزند شیخ فضل الله نوری نیز شنیدنی است.

 

به گزارش تسنیم، شیر مادر شامل تمام مواد مغذی است و شیرخوار تا ۶ ماه اول تولد باید منحصراً شیر مادر مصرف کند، چرا که شیر سریع و راحت الهضم است، شیر مادر شامل پروتئین و چربی مناسبی است که نیازهای طبیعی شیرخوار را فراهم می‌کند، لاکتوز شیر مادر بیشتر از سایر شیرهاست و این همان چیزی است که شیرخوار به آن نیاز دارد، ویتامین شیر مادر کافی است، لذا شیرخوار نیاز به ویتامین یا آب میوه ندارد.

آهن شیر مادر برای شیرخوار کافی است، اگر چه شیر مادر آهن زیادی ندارد ولی جذب آن در روده شیرخوار بسیار خوب است. شیر مادر دارای آب کافی است حتی اگر در آب و هوای گرم زندگی کند، برای کودک شیر مادر کفایت می‌کند.

شیرمادر دارای آنزیم مخصوص لیپاز است که باعث هضم چربی می‌شود و در یک جمله می‌توان گفت شیر مادر مهمترین و ارزنده ترین عامل حفاظتی کودک است و در مقابل بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های حاد تنفسی بسیار محافظت کننده است.

تغذیه با شیر مادر احتمال بروز بیماری‌های ناشی از آلرژی نظیر آسم و اگزما را به شدت کاهش می‌دهد و در جلوگیری یا کاهش احتمال بیماری بروز بسیاری از بیماری‌ها در سنین بلوغ و بزرگسالی نیز نقش دارد. همچنین، احتمال بروز دیابت جوانان و بیماری‌های دستگاه گوارش کمتر از کودکانی است که از شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند.

شیرمادر هرگز در سینه فاسد نمی‌شود و اصولاً افرادی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در سنین بلوغ و بزرگسالی از نظر عاطفه و روانی معتدل و پایدار دارند.

شیر مادر ارزان است و لازم نیست هزینه‌ای صرف کند. تکامل بینایی؛ تکلم و راه افتادن کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند خیلی سریعتر صورت پذیرفته و این کودکان از تعادل روانی برخوردارند.

اگر مادری بخواهد مقدار شیرش افزایش یابد بهترین راه مکیدن به دفعات زیاد و طولانی است. احساسات مادر می‌تواند روی بازتاب اکسی توسین اثر مثبت یا منفی بگذارد. اگر مادر با عشق و علاقه به نوزادش فکر کند و یا اگر صدای گریه او را بشنود غده هیپوفیزی اکسی توسین ترشح می‌کند و در این حال او در پستان‌هایش احساس فشار می‌کند و ممکن است شیر سرازیر شود در آن زمان برای شیر دادنش زمان مناسبی است.

کودک به هنگام مکیدن سینه صدای قلب مادر را می‌شنود و آرامش نسبی می‌یابد و این کودکان از نظر روانی و جسمی سالم هستند و به عقیده روانشناسان شیر مادر، کودک را شاد و خرسند می‌دارد و از نظر اخلاقی در کودک اثر مثبتی دارد، تغذیه با شیر حق شیرخوار و نیز از حقوق مادر است که در آیات قرآن کریم و احادیث نبوی به کرات به آن تأکید شده است.

چند نمونه از تأثیر اعجاب انگیز شیر در تربیت نوزدان

به مادر شیخ انصاری که یکی از افتخارات تشیع است گفتند بارکلا چه بچه خوبی تحویل جامعه دادی مادر جواب داد «من توقع بیشتری از این پسرم داشتم برای اینکه من در این دو سالی که شیر دادم هیچ وقت بی‌وضو نبودم، نصف شب بچه‌ام شیر می‌خواست بلند می‌شدم و وضو می‌گرفتم».آری مادری که نماز شب بخواند و در میان نماز شب، کودک را شیر دهد با زنی که نماز نمی‌خواند خیلی فرق دارد.

همچنین، از مادر مقدس اردبیلی سوال کردند سبب مقام ارجمند مقدس اردبیلی چیست؟ فرموند من هرگز لقمه مشکوک به حرام نخوردم و قبل از شیر دادن بچه وضو می‌گرفتم و چشم به نامحرم نینداختم و در تربیت کودکم کوشیدم نظافت و طهارت را مراعات کنم.

در کتاب ریحانه بهشتی آمده است: پسر شیخ فضل‌الله نوری از جمله کسانی بود که برای اعدام شدن پدرش تلاش می‌کرد، کسی در زندان به ملاقات شیخ نوری رفت و گفت این پسر تو قانون وراثتش باید خیلی عالی باشد چرا آنقدر پست و بی‌مایه شده که بر علیه شما اقدام می‌کند و تلاش به اعدام شدن شما دارد که مرحوم شیخ فضل‌الله گفت خودم می‌دانستم و این ترس را داشتم، این بچه در نجف متولد شد و زمانی که متولد شد مادرش بیمار شد و شیر نداشت، مجبور شدیم دایه‌ای بگیریم، پس از مدتی متوجه شدیم این زن آلوده است و علاوه بر این دشمن امیر المومنین (ع) و دشمن اهل بیت بود، همان جا زنگ خطر برای من زده شد.

بعد اتفاقاً کار این پسر به جایی رسید که وقتی پدرش را اعدام کردند، همراه با مردم نادان در پای دار کف می‌زد و این پسر خود نیز پسری تحویل جامعه داد که تاریخ آن را با عنوان کیانوری رئیس حزب توده می شناسند، و این پسر همان شخصی است که پای دار بابا کف زد.

تقوای مادر شیرده

مادر باید تقوا داشته باشد و مواظب باشد به واسطه بی‌تقوایی شیر خود را آلوده نکند، به خصوص در زمان شیردهی گناه را از زندگی خود دور کند و در هنگام شیر دادن ذکر بسم الله را فراموش نکند که در روایت از پیامبر (ص) وارد است که هر امر با ارزشی بدون ذکر بسم الله شروع شود ناقص است، در هنگام شیر دادن به کودک نگاه کنید و با سخن بگویید و در سخن گفتن به ایام شهادت و ولادت ائمه(ع) توجه شود و نگران فهم کودک نباشید، مادری که می‌خواهد فرهنگ‌ساز باشد و فرهنگ اهل بیت را منتقل کند لازم است فرهنگ دین داشته باشد، صبر، آرامش، عصبانیت، افکار سالم یا غیر سالم، گذشت، رأفت اسلامی، لجاجت، انتقام گیری و همه حالات روحی و رونی مادر در کودک تأثیر خواهد گذاشت. آینده فرزندان در گروه اعمال مادر است.

ثواب شیر دادن

روایت فراوانی در ثواب شیر دادن بیان شده است، از آن جمله به روایت امام صادق که در‌ آن حضرت، مادر شیرده را به مجاهد فی سبیل الله تشبیه فرمودند، و اجر او را در صورت فوت مشابه شهید می‌دانند. از پیامبر(ص) نیز نقل شده است برای طفل هیچ چیزی بهتر از شیر مادر نیست. همچنین، چیزی که بتواند جای غذا و آب را بگیرد شیر دارد.

از حضرت علی(ع) نیز نقل شده است: برای کودک هیچ شیری با برکت‌تر از شیر مادر نیست. کار شیر دادن تنها تغذیه نیست، بلکه تبادل عاطفی و تقویت روحی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.