×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اتاق اصناف: عطاری‌ها اجازه دخالت در امور پزشکی را ندارند!

نائب رییس اول اتاق اصناف کشور گفت: عطاری ها اجازه دخالت در امور پزشکی از جمله معاینه و تجویز دارو را نداشته و فقط موظفند بنا به درخواست مشتری و براساس نسخه متخصص طب سنتی، گیاه دارویی بفروشند.

 به گزارش ایسنا، طب سنتی یکی از شاخه های طب مکمل و بر مبنای مشاهدات بالینی و تحقیقات حکما و اطبای قدیم است که در آن از منابع طبیعی از جمله گیاهان و حشرات برای درمان بیماری ها استفاده می شود.

 اگرچه این شیوه در قرون اخیر با پیشرفت طب تجربی و علوم پزشکی در هاله ای از فراموشی فرو رفته بود اما چند سالی است که در دنیا، بویژه کشورهای اروپایی و حتی در کشورمان با اقبال عمومی مواجه شده است. اگرچه آمارهای رسمی، از میزان استقبال گیلانی هایی که به طب سنتی روی آورده اند در دست نیست اما مشاهدات عینی حاکی است تعداد زیادی از شهروندان گیلانی این روزها به طب سنتی ایرانی روی آورده اند.

 بهار.ت یکی از شهروندان شهرستان رشت که در فروشگاه عطاری در صف خرید یک داروی گیاهی منتظر مانده بود گفت: چون داروهای گیاهی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد من ترجیح می دهم از داروهای گیاهی استفاده کنم.

 رضا.ت یکی دیگر از خریداران گیاه دارویی که برای درمان سرفه اش از گیاه دارویی پیشنهادی یکی از عطاری ها استفاده کرده و تجویزش جواب داده، خاطرنشان کرد: اگرچه طب سنتی دیرتر از داروهای شیمیایی جواب می دهد اما ارزان تر و عوارض آن کمتر از داروهای شیمیایی است.

 جلال الدین محمد شکریه نائب رییس اول اتاق اصناف کشور گفت: ۱۳۹ واحد عرضه گیاهان دارویی و خدمات طب سنتی دارای پروانه کسب در گیلان فعال است.

 وی اضافه کرد: شواهد عینی از فعالیت دست کم ۲۰ واحد فاقد پروانه کسب در ۱۶ شهرستان گیلان حکایت دارد.

 جلال الدین محمد شکریه با بیان اینکه بیشتر کسانی که تقاضای پروانه کسب می کنند شرایط صنفی و کسب را دارند، گفت: هیچ یک از صاحبان عطاری ها اجازه دخالت در امور پزشکی از جمله معاینه و تجویز دارو را نداشته و فقط موظفند بنا به درخواست مشتری و براساس نسخه متخصص طب سنتی، گیاه دارویی بفروشند.

 وی تصریح کرد: در صورت گزارش هر یک از شهروندان در مورد تجویز دارو از سوی عطاری ها به مشتریان، متخلفین به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

 با توجه به فوایدی که طب سنتی دارد، به نظر می رسد آنگونه که باید برای گسترش اصولی این شیوه درمانی کاری صورت نگرفته است. بی شک با برنامه ریزی های دقیق، بکارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان طب سنتی، ایجاد داروخانه های گیاهی، نظارت بیشتر بر عملکرد عطاری ها و تحقیقات ویژه در خصوص کاربرد گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه صنعت داروسازی، می توان تا حدود زیادی از بروز بیماری ها پیشگیری کرد و ضمن کاهش عوارض و هزینه های درمان، وابستگی دارویی کشور را نیز کاهش داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.