×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برخی از ‌عطاری ها داروهای شیمیایی را با گیاهان ترکیب می‌کنند!

به گزارش فارس، محمود خدادوست در رابطه با وضعیت عطاری‌ها و توزیع داروهای بی‌کیفیت و مرگبار از سوی آنها گفت: عطاری‌ها درست است که زیرنظر صنف عطاری‌ها و وزارت صنعت فعالیت می‌کنند اما چون این صنف در حوزه سلامت،گیاه یا دارو توزیع می‌کنند و به نظام سلامت مرتبط می‌شوند ما وظیفه داریم نسبت به نحوه عملکرد آنها ورود کنیم. وی ادامه داد: متولی سلامت وزارت بهداشت است و در تعامل با صنف عطاری‌ها باید کار کند و بایدها و نباید‌هایی که این صنف باید رعایت کنند را گوشزد کند. خدادوست گفت: البته ما راغب نیستیم که پروانه وزارت بهداشت بر روی محصولات گیاهی در عطاری‌ها قرار گیرد بلکه به دنبال آن هستیم که باید‌های سلامت را رعایت کنند. معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: عطاری‌ها حق ندارند دارو توزیع کنند چون دارو چه گیاهی و چه شیمیایی باشد باید با تجویز پزشک همراه باشد این قانون است و خود صنف عطاران هم آن را قبول دارند. وی ادامه داد: عطاری‌ها باید گیاه مفرده و تک‌گیاه را فقط توزیع کنند که البته خود آن هم ضابطه‌هایی دارد که وارد بحث بسته‌بندی عاری از قارچ و میکروب آن نمی‌شویم چرا که بعضی از همین مفردات گیاهی سمی هستند و باید نسبت به توزیع آن نظارت کرد.

فعالیت عطاری های بدون مجوز و فروش داروهای بی‌نام و نشان

خدادوست تصریح کرد: بسیاری از عطاری‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند مجوز ندارند و می‌بینیم داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان تحت عنوان داروی فشار خون، رفع لاغری و چاقی و ترک اعتیاد می‌فروشند که غیرمجاز هستند.

ترکیب داروهای شیمیایی با زردچوبه و فروش با عنوان داروی گیاهی

وی گفت: بسیاری از این داروها را از سطح عطاری‌ها جمع‌آوری کردیم و در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی آنالیز کردیم و مشخص شد که این داروها از اساس شیمیایی بوده‌اند و فقط با یک سری گیاهانی مانند زرد‌چوبه رنگ و بوی گیاهی گرفته و تحت عنوان داروی  ۱۰۰درصد گیاهی به خورد مردم داده شده است. خدادوست ادامه داد: فروش داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان مانند ضد چربی و فشار خون و امثال آن که به فروش می‌رسد از سوی تولید‌کنندگان و مردم مشخص نیست که چه ترکیباتی دارند و به مردم توصیه می‌شود که اصلاً آن را مصرف نکنند. وی افزود: حتی داروهای گیاهی مجاز که سازمان غذا و دارو مجوز آن را می‌دهند باید طبق قانون تحت عنوان داروهای OTC که مجاز به فروش بدون نسخه هستند داده شود.

عوارض داروهای گیاهی بی کیفیت

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: از طرفی مردم فکر می‌کنند چون دارویی، گیاهی است بی‌ضرر و بی‌خطر است و به آن اعتماد می‌کنند در حالی که این داروها می‌توانند با داروهای شیمیایی در تداخل باشند و عارضه ایجاد کنند و حتی گاهی ممکن است تعادل بدن را به هم بزنند. خدادوست افزود: در سازمان پزشکی قانونی آمار افرادی که با مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز دچار عارضه یا فوت شده‌اند به دست نیامده ولی با ارزیابی داروها به این نتیجه رسیدیم که داروهای ضدچاقی ترکیبات آمفتامین داشته و عوارضی حتی به کما رفتن را هم داشته است و داروهای ضدلاغری دارای کورتن بوده و داروهای ترک اعتیاد نیز مواد مخدر و مسکن داشته است.

آموزش عطاران و ابلاغ ضوابط جدید به عطاری ها

وی گفت: به همین منظور کمیته‌ای با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، طب سنتی و سازمان غذا و دارویی وزارت بهداشت تشکیل شده، تا حدودی از بایدها و نبایدهای عطاری‌ها مشخص شده و طبق تفاهمنامه‌ای که قرار است با وزارت صنعت به امضا برسانیم به صنف عطاران ضوابطی که ملزم به رعایت آن هستند ابلاغ خواهد شد. معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: همچنین برخی عطاران که مجوز فعالیت ندارند طبق برنامه‌های کوتاه‌مدت این کمیته ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.