×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

توصیه‌های غذایی به صاحبان مزاج سرد و خشک در رمضان

سلامانه : یک کارشناس طب سنتی توصیه‌های غذایی به صاحبان مزاج سرد و خشک در رمضان را تشریح کرد.


 سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره مزاج ها ی سرد و خشک و روزه اظهار داشت: صاحبان مزاج سرد و خشک که گاه بسیار چاق و گاه بسیار لاغر می‌شوند سوداوی مزاج هستند.

به گفته وی اشتهای نامرتب و ریزه خواری دائم و به اصطلاح نوک زدن به غذا دارند. بسیار رویایی و زودرنج و عاشق پیشه هستند و گاه نفرت جای عشق را به سرعت می‌گیرد. پوستشان خشک و حساس است. انسداد عروقی در آنها بیشتر از دیگر مزاج هاست.

این کارشناس طب سنتی افزود: به روزه دارانی که دارای مزاج سرد و خشک هستند توصیه می‌شود از مصرف مواد خشک به افراط اجتناب کنند؛ روزه داران صاحب مزاج گرم و خشک از خشکبارها کمتر استفاده کنند و مصلحات مربوطه را به کار بَرند با این تفاوت که اصلاح کننده‌ها (مصلح‌ها) باید دارای مزاج گرم و تر باشد.


وی اضافه کرد: مثلاً شربت‌های لعاب دار با مزاج گرم بخورند مانند شربت سکنجبین عسلی، شربت اسطوخودوس، نعناع و شربت بالنگو و کمپوت‌های بالنگ و سیب و گلابی و امثال آن مصرف کنند.

علوی افزود: دم نوش‌های گاوزبان، بابونه، گزنه، اسطوخودوس، نعناع و پونه و امثال آن با عسل یا شیرینی‌های دیگرمصرف کنند. همچنین، از غذاهایی مانند خورشت اردک و غاز و گوشت گوساله بسیار جوان با دارچین و خواباندن آن در زنجفیل و زیره و پیاز و کمی نمک، پرندگان شکاری چاق، گوشت گوسفند، خوراک میگو، غذاهای سنتی مانند شیر برنج عسلی، حریره بادام، شله زرد زعفرانی یا دارچینی و امثال آن مصرف کنند.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: صاحبان این مزاج از میوه‌های گرم مانند خربزه، انگور، آناناس، انجیر سفید و قرمز، توت سفید و امثال آن مصرف کنند همچنین سبزیجات گرم مانند مرزه، ترخون، تره، ریحان سبز و بنفش، پیازچه، شوید، شاهی و برگ و ساقه لطیف کرفس و کنگر به صورت خام و پخته مصرف کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.