×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اثرات صمغ عربی و خرفه در کاهش قند خون

سلامانه : عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اثرات صمغ عربی و خرفه در کاهش قند خون را تشریح کرد.


 به گزارش تسنیم، سوسن حفیظی عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران با معرفی چند گیاه ضد دیابتی اظهار داشت: خرفه با نام علمی Portulaca oleracea یک گیاه علفی هرز در ایران دارد و فرم اصلاح شده‌ای از این گیاه در مناطق جنوبی ایران به عنوان سبزی خوردن کاشت می‌شود و در طب سنتی به نام بقله الحمقاء و فرفخ نیز معروف است.

به گفته وی طبیعت سرد و تر دارد و از دانه و برگ آن استفاده می شود. در یک مطالعه اثر پودر خرفه در کاهش قند خون در موش‌های دیابتی بررسی شد و سبب کاهش گلوکز خون این حیوانات شد. درحالی که تاثیری بر گلوکز خون موش‌های غیر دیابتی نداشت.


عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: صمغ عربی(Acacia Arabica )صمغ رطوبتی است که از تنه برخی درختان تراوش کرده سپس خشک می‌شود. آکاسیا یا wattle  از خانواده mimosceae است و در مناطق جنوبی ایران می‌روید.

حفیظی افزود: در کتاب مخزن الادویه آورده شده است که از درخت مغیلان حاصل می‌شود. طبیعت آن را گرم و خشک و برخی معتدل در گرمی بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: صمغ عربی یک پلی ساکارید غیر نشاسته‌ای است که در روده هضم نمی‌شود ولی در روده بزرگ اکسیدهای چرب باز زنجیره کوتاه تولید می‌کند و اثرات بیولوژیک وسیعی را به دنبال دارد. عصاره این گیاه با افزایش آزادسازی انسولین اثرات ضد دیابت از خود نشان می‌دهد.


عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران عنوان کرد: در بررسی دیگری دانه‌های پودر شده صمغ عربی در خرگوش‌های سالم اثر کاهنده قند خون قابل توجهی از خود نشان داد ولی در خرگوش‌های دیابتی شده با آلوکسان باعث کاهش معنی دار قند خون نشد.

حفیظی بیان داشت: تجویز خوراکی عصاره آبی صمغ عربی به مقدار ۴۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم در موش‌های دیابتی باعث کاهش معنی دار قند خون و کلسترول و تری گلیسیرید شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.