×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دکتر مرتضی ثمینی، فارماکولوژیست:

فرآورده های گیاهی خام مملو از مواد شیمیایی غیر ضروری است

سلامانه :به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هیچ ماده‏ای نداریم که از عناصر شیمیایی ساخته نشده باشد چه این ماده به دست انسان سنتز شده و چه توسط گیاه سنتز شود.



دکتر مرتضی ثمینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، تصریح کرد: ضمنا به هیچ‏وجه کسی نمی‏تواند با مطالعه‏های شخصی خود به این نتیجه برسد که گیاهان با توجه به خواصشان اثربخشی بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. چون داروهای گیاهی نیز مثل داروهای غیرگیاهی، ماده شیمیایی هستند و فقط سازنده آنها (گیاه و انسان) فرق می‏‌کند.


 


این  فارماکولوژیست با بیان این که با توجه به پیشرفت روزافزون دانش بشر در شیمی و علوم دارویی، اگر بخواهیم مقایسه ای بین این دو دسته انجام دهیم، مسلما گیاه توانایی مقابله با انسان را نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: البته داروهای زیادی از گیاهان ساخته می‏شود که انسان با استفاده از دانش خود توانسته آنها را از مواد خام گیاهی جدا کرده و به صورت داروی خالص در درمان بیماری‏ها مورد استفاده قرار دهد ولی فرآورده‏های گیاهی خام که امروزه مورد استفاده قرار می‏گیرند، به علت وارد کردن مقدار زیاد مواد شیمیایی غیرضروری به بدن بیمار، می‏توانند عوارض زیادی را سبب شوند. 



استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علاوه بر این در کشور ما تبلیغ فرآورده‏های دارویی گیاهی با نسبت دادن آنها به طبیعت و با این نتیجه‏گیری غلط همراه است که این دسته داروها فاقد عوارض جانبی هستند. در صورتی که هر ماده شیمیایی که به صورت دارو وارد بدن شود (چه ساخت دست بشر و چه ساخت گیاه) می‏تواند علاوه بر اثرات درمانی، اثرات جانبی سمی نیز ایجاد کند و بسیارند داروهای گیاهی مثل مورفین، آتروپین، دیگوکسین، استریکنین، کلشی‏سین و … که بسیار سمی بوده و با مقادیر بسیار کم حتی می‏توانند باعث مرگ شوند. 



دکتر ثمینی در ادامه با اشاره به این که در واقع نسبت دادن فرآورده‏های گیاهی به طبیعت و طبیعی بودن، یک نوع عوام‏فریبی است، تاکید کرد: زیرا که در ذهن مردم طبیعی بودن یک ماده همراه با سالم بودن آن جا افتاده است. البته در برخی موارد این برداشت صحیح است مثل عسل طبیعی در مقابل عسل غیرطبیعی. ولی این موضوع را نمی‏توان به داروها تعمیم داد. 


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.