×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت آموزش عطاران در زمینه عوارض و تداخلات گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: عطارهای بسیار با تجربه و دارای دانش کافی، سهم بزرگی را در برافراشته نگاه داشتن پرچم طب سنتی در کشور دارند. اما متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از عطاری ها تحت عنوان فروشندگان گیاهان دارویی رشد زیادی داشته اند در حالی که به اعتراف و استناد صنف عطاران، مجوز فعالیت ندارند.

به گفته محمود خدادوست طبق مطالعات و بررسی ها، بخش عمده ای از عطاران در این عطارای ها، سابقه کار در چنین مکان هایی را نداشته و شاید خیلی از مفردات و گیاهان دارویی را نمی شناسند. این افراد صرفا به اقبال بیش از حد مردم برای استفاده از گیاهان دارویی، بدون مجوز از سوی صنف اقدام به بازگشایی عطاری کرده اند.
وی افزود: در عطاری ها تخلف های عینی بروز می کند و به نظام سلامت آسیب های جدی وارد می نماید. کار این دست از عطاری ها باعث شده حرفه عطاری زیر سوال برود. داروهای ترکیبی بی نام و نشان تحت عنوان داروهای ضد چاقی، ضد لاغری، ضد سرطان، ضد دیابت و موارد دیگر در تبلیغات پشت شیشه این عطاری ها به وفور دیده می شود.
به گفته خدادوست با طبق مطالعاتی که روی این عطاری های بدون مجوز در تهران که در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی صورت گرفت، روی داروهای ترک اعتیاد که ادعا می شد صد در صد گیاهی هستند، بررسی هایی انجام شد و مشخص گردید که عمده ترکیبات این داروها هم شیمیایی بوده و هم مخدر و مسکن  است.
وی اشاره کرد: مطالعات دیگر روی داروهای ضدچاقی و ضد لاغری نشان داد این داروهای ترکیبی عمدتا شیمیایی هستند و صرفا با یک سری از مواد گیاهی، رنگ و بوی داروی گیاهی به خود گرفته اند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر این که عطاری ها نباید از عناوین اغواکننده برای تبلیغات استفاده کنند، خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می کنیم که از این گونه داروهای ترکیبی بدون مجوز و بدون تجویز پزشک استفاده نکنند چون مشخص نیست ترکیبات این داروها چه خطراتی برای مردم دارد و حتی چه تداخلاتی با داروهای شیمیایی که به صورت روزانه توسط مردم استفاده می شود، ایجاد می کنند.
وی گفت: ضروری است در تفاهمی با وزارت صنعت، معدن و تجارت با صنف عطاری ها، بایدها و نبایدهایی برای عطاری ها ترسیم کرد تا آنها که مجوز ندارند، تحت پوشش صنف قرار گرفته و به شرط رعایت قوانینی که از سوی متولیان سلامت به صنف اعلام شده، مجوز بگیرند.
 خدادوست با بیان این که در وزارت بهداشت خوشبختانه کمیته ای متشکل از کارشناسان حوزه معاونت طب سنتی، سازمان غذا و دارو و درمان تشکیل شده، ادامه داد: در این کمیته در بحث ساماندهی عطاری ها برنامه ای را تدوین کردیم و مشخص گردیده که در کوتاه مدت و میان مدت چه اقداماتی را در بحث نظارت روی عطاری ها باید انجام دهیم.
وی همچنین گفت: یک سری ضوابط در این کمیته باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود تا مسئولان این وزارتخانه نیز به صنف عطاری ها آنها را ابلاغ کنند. همچنین ضروری است کسانی که به عنوان عطار در عطاری ها فعالیت می کنند آموزش های اولیه را در زمینه مفردات و گیاهان دارویی و عوارض و تداخلاتی که می توانند با داروهای شیمیایی داشته باشند، ببینند.
دکتر خدادوست در پایان اشاره کرد: بعلاوه از توزیع این داروهای بی نام و نشان نیز باید جلوگیری شود. حتی داروهای گیاهی پروانه دار و مجوزدار از سوی وزارت بهداشت که قرار است در  عطاری ها توزیع شود، باید در حد داروهای گیاهی باشد که در حکم داروهای بدون نسخه هستند و مصرفشان عوارض جدی روی مردم ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.