×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از قدس، هادی قوامی در همایش ملی فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی گفت: اگر امروز به اقتصاد کشور توجه کنیم، بحث مزیت‌های اقتصادی و ضرورت‌های استفاده از آن بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی افزود: امسال با توجه به تحریم‌هایی که در کشور به وجود آمده است، باید رویکرد خود را از اقتصاد تک محصولی به سایر حوزه‌های اقتصادی سوق دهیم.
قوامی با بیان اینکه کشور تقریباً مستقیم و غیر مستقیم ۸۵ درصد از بودجه را از محل نفت تأمین می‌کند، اظهار کرد: این یکی از آسیب‌های بخش اقتصاد کشور است که باید اصلاح شود.
وی با اشاره به همایش گیاهان دارویی، گفت: برگزاری این‌گونه همایش‌ها و تبیین اهمیت استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی برای تأمین بودجه کشور لازم است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: از این میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و بقیه مربوط به سایر بخش‌ها است که عمدتاً از محل نفت و صادرات تأمین می‌شود.
به گفته وی، حتی درآمدهای گمرکی که در بودجه ۹۱ ، ۱۰ هزار میلیارد تومان تأمین شده هم منشاء نفتی دارد.
قوامی با اشاره به سیر اکتشاف نفت در کشور و آسیب‌های این حوزه برای تأمین بودجه کشور اظهار کرد: بعد از کشف نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان، در اقتصاد چراغ آن را روشن کردیم و بعد ملی شدن صنعت نفت، آن را جشن گرفته و اقتصاد را چراغانی کردیم.
وی ادامه داد: بعد از گذشت زمانی شرکت ملی نفت ایجاد می‌شود، بعد به اول انقلاب می‌رسیم و نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد در بودجه و اقتصاد کشور مطرح می‌شود و اکنون ۳۴ سال از انقلاب سپری‌ شده و همچنان این نقطه آسیب‌پذیر را به عنوان اقتصاد تک محصولی داریم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه ما در کنار این سرمایه ارزشمند نتوانسته‌ایم علوم تجدیدپذیر را در کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اگر ما ارز حاصل از فروش نفت را صرف زیرساخت‌ها و مزیت‌های دیگر می‌کردیم اکنون وضعیت دیگری را داشتیم، گفت: باید کشور به سمت خروج از صادرات نفت خام به خارج و تبدیل آن به محصولات نفتی و صادرات آن برود.
قوامی در عین حال تحریم‌ها را هشداری برای استفاده بهتر از شرایط برای بهبود اقتصادی کشور برشمرد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری با اشاره به اینکه حداقل دو هزار گیاه دارویی در کشور وجود دارد، افزود: لازم است تا تحقیقات زیادی در مورد این گیاهان دارویی صورت بگیرد.
وی برگزاری همایش ملی فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی را حرکت بسیار خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای توجه هرچه بیشتر به این ظرفیت بسیار مهم در کشور دانست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.