×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
آشنایی با موسسه همدرد هندوستان

 موسسه همدرد

.

موسسه همدرد (Jamia Hamdard University)

.

موسسه همدرد (جامیا همدرد) به همت حکیم عبدالمجید در سال ۱۹۰۶ میلادی در دهلی نو راه اندازی شده است. این موسسه کار خود را با رشته طب یونانی (طب سنتی ایران) آغاز نمود و در سال ۱۹۶۲ به پژوهش تاریخ پزشکی پرداخت. در سال ۱۹۸۹ نخست وزیر هند طی سخنرانی در این دانشگاه از توانمندی ها و تلاش های موسسین آن تقدیر و تشکر نمود در حال حاضر دانشگاه فوق از جمله دانشگاههای معتبر هند محسوب می شود و دارای دانشکده های علوم، داروسازی، پزشکی، پرستاری، مدیریت و فن آوری اطلاعات، علوم اجتماعی و مطالعات اسلامی می باشد. موسسه همدرد در سال ۱۹۸۹ میلادی رسما از سوی دولت هند مورد تایید قرار گرفت و در کنار آموزش طب یونانی (طب سنتی ایران)، دیگر رشته‎ها را نیز در دستور کار آموزش خود قرار داد.

ایرانیان بسیاری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که علت آن مسلمان بودن دست‎اندرکاران این مجموعه و همچنین مورد تأیید بودن این دانشگاه از سوی وزارت علوم ایران به عنوان یک دانشگاه درجه یک است. این دانشگاه علاوه بر ارائه رشته های متفاوت در مقطع لیسانس و فوق لیسانس، در بعضی رشته‎ها در مقطع دکترای تخصصی (Ph.D.) نیز دانشجو می‎پذیرد.

دانشجویان طب یونانی در دوره لیسانس تحصیل می‎کنند که ۴٫۵ سال درس تئوری و یک سال کار عملی انجام خواهند داد. دانشجویان در صورت تمایل می‎توانند پس از ۳ سال مدرک دکترا در طب یونانی اخذ نمایند. پیش نیاز ورود به این دوره، داشتن دیپلم کامل متوسطه با شرط گذراندن دروس شیمی، فیزیک و زیست‎شناسی است. لازم به ذکر است کتب طب یونانی، همان کتب طب قدیم ایران است که دانشمندان و اطبای بزرگ ایرانی چون رازی و بوعلی آن را به رشته تحریر آورده اند. این کتابها غالباً به زبان اردو ترجمه شده و در دانشکده‎های طب یونانی هند تدریس می‎شوند. برخی از این اساتید چون اوصاف علی، با زبان فارسی نیز آشنایی دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موسسه و تحصیل در آن می توانید اینجا کلیک کنید.

آدرس سایت موسسه همدرد: www.jamiahamdard.edu

 

شایان ذکر است که چند سال پیش قرار بود موسسات طب سنتی کوثر با الگوی موسسه همدرد توسط وزارت بهداشت در کشور تاسیس شوند ولی تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است. در این رابطه خبر زیر را که در تاریخ ۱۳۸۷/۳/۱ منتشر شده است، مطالعه فرمایید:

مؤسسات طب سنتی کوثر در سراسر کشور تأسیس می‌شود

  مؤسسات طب سنتی کوثر در سراسر کشور تأسیس می‌شود.

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: مؤسسات بزرگ طب سنتی کوثر با الگوبرداری از مؤسسه همدرد هند و پاکستان در تمام استان‌های کشور تأسیس می‌شود. این مؤسسات مانند یک دانشگاه علوم پزشکی صاحب بیمارستان، خواهند بود و به خدمات آموزشی، درمانی، پژوهشی و تولید علم و فناوری می‌پردازند. برای مشاهده ادامه ی خبر اینجا کلیک کنید.

  1. حمید موثقیان

    با سلام در صورت تاسیس وزارت طب ایرانی یا معاونت رییس جمهور در طب ایرانی امکان بسط و توسعه طب سنتی بصورت مستقل مقدور و میسور خواهد بود لکن طب مدرن (بهداشت و درمان ) با الفبای دیگر فقط در پی از بین بردن طب سنتی است و دور زدن ان بسیار مشکل است.

  2. محمد

    حیف و صد حیف
    طب ایرانی در هند تدریس می شود
    امادر ایران کتاب های هاریسون و سیسل
    چه خوش گفت حافظ شیرین سخن

    سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد/
    وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.