×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
رژیم لاغری و کاهش وزن در طب سنتی و نوین

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سید مرتضی صفوی درباره دیدگاه طب سنتی در درمان چاقی اظهار داشت: مکتب طب سنتی، دانش و گنجینه‌ای است که بسیاری از قسمت‌های آن با وجود شکوفایی بی‌نظیر طب جدید، گشوده نشده است.

به گفته وی چاقی و استعداد ابتلا به آن و روش درمان در طب جدید و سنتی بحث شده است و با وجود شباهت‌های درمان چاقی در این دو طب، تفاوت‌های زیادی نیز مشاهده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: درمان چاقی از دیدگاه دانشمندان طب سنتی استخراج و به بررسی آن می‌پردازیم؛ در دیدگاه طب سنتی افراد را به لحاظ استعدادهای ژنتیکی به ۴ مزاج صفراوی (گرم و خشک)، دموی (گرم و تر)، سوداوی (سرد و خشک) و بلغمی (سرد و تر) تقسیم می‌کنند.

صفوی افزود: چون لازمه چاقی در این طب وجود کیفیت تری در مزاج است، در نتیجه از بین ۴ مزاج فوق استعداد ابتلا به چاقی در افراد بلغمی و دموی بالاست.

وی ادامه داد: در این طب اساس درمان نه تنها چاقی بلکه تمام بیماری مداوا به ضد مزاجی است که در آن مزاج فرد دچار مشکل شده است. بر همین اساس درمان چاقی نیز در مزاج‌های مختلف متفاوت است (در افراد دموی تغییر مزاج به سمت سرد و خشک و در افراد بلغمی به سمت گرم و خشک).

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: اشتراکاتی در طب جدید و سنتی در درمان چاقی مانند کاهش حجم و انرژی غذا، افزایش فیبر غذایی، افزایش فعالیت بدنی و دارو درمانی وجود دارد، در حالیکه تفاوت‌های این دو طب در این است که در دید طب کل نگر نوع درمان با توجه به نوع مزاج شخص، نوع غذا از لحاظ گرمی، سردی، خشکی و تری و عوامل محیطی و حتی مزاج گیاهان دارویی مصرفی فرق می‌کند.

صفوی خاطرنشان کرد: درمان چاقی در افراد با استعدادهای ژنتیکی مختلف که در طب سنتی آنها را با مزاج می‌شناسد تفاوت‌هایی با هم دارد. درمان چاقی به روش طب کل نگر افق جدیدی برای ما باز می‌کند که مستلزم تحقیق و بررسی بیشتر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.