×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۵ نوع رنگ طبیعی از ضایعات گیاه زعفران در بیرجند

معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه هم اکنون تحقیقات گسترده ای در جهان برای بدست آوردن رنگ از قسمتهای مختلف گیاه انجام می شود گفت : اکثر مواد خام برای رنگهای طبیعی، بخشهای مختلف گیاهانند که در دسترسند و در این طرح تحقیقاتی از گلبرگ و پرچم گیاه بهره گیری و ۵ رنگ خاکستری ، لاجوردی ، بنفش ، قهوه ای و زرد تولید شد .
آقای بهدانی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها از کلاله گیاه زعفران در صنایع غذایی و دارو سازی استفاده می شود افزود : از گلبرگ زعفران هنوز هیچ استفاده ای نمی شود و به عنوان دور ریز محسوب می شود ، اما در این طرح از ضایعات و دور ریز گیاه زعفران به عنوان رنگ گیاهی استفاده شده است.
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه بیرجند و مجری این طرح پژوهشی هم گفت: رنگینه طبیعی از ضایعات گیاه زعفران، با روش استخراج آبی و تحت فرایند استخراج در دما ، زمان و با مقادیر مختلف از مخلوط گلبرگ و پرچم زعفران، برای تعیین شرایط بهینه استخراج، بدست آمد .
خانم باقرزاده با اشاره به اینکه این طرح تحقیقاتی ۲ سال زمان برده است افزود: در این طرح برای ایجاد ثبات در رنگهای تولیدی ، از روش دندانه زدن استفاده شده که استفاده از این روش برای رنگرزی پشم با مخلوط گلبرگ و پرچم زعفران، در حضور دندانه هایی با یون های فلزی متفاوت، باعث ایجاد رنگهای متفاوتی از ضایعات گیاه زعفران شد .
دندانه ها ترکیباتی هستند که برای افزایش ثبات رنگ در الیاف ، به رنگینه های تولید شده افزوده می شوند .
او گفت: استفاده از رنگینه های حاصل ازضایعات زعفران برای رنگرزی الیاف طبیعی مانند پشم ، علاوه بر اینکه باعث استفاده از دورریزهای این گیاه می شود، صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد و همچنین الیاف رنگرزی شده با این رنگینه ، از ثبات نوری و شستشویی خوبی برخوردارند .
همچنین در تولید رنگهای طبیعی و غیر سمی از گلبرگ و پرچم زعفران از حلال سبز استفاده شده که محیط زیست را آلوده نمی کنند .
آقای بهدانی معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجندگفت: نتایج طرح پژوهشی بهره گیری از گلبرگ و پرچم زعفران به عنوان ضایعات برای رنگرزی با تولید ۵ رنگ متفاوت ، در حال گذراندن مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فنآوری خراسان جنوبی و اداره ثبت اختراع کشور است .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.