×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

غذای حلال و طیب چه خصوصیاتی دارد؟

سلامانه : دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: آنچه از جانب خدا روزی انسان شده ایت طیب محسوب می‌شود، بنابراین مومنان باید غذای طیب بخورند، آنچه از غذاها که طیب است حلال هم هست، براین اساس غذای مناسب حال انسان برای او حلال است.


  

سمیه فتعلی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره غذای حلال و طیب چه خصوصیاتی دارد؟، اظهار داشت:  آنچه از جانب خدا روزی انسان شده است طیب محسوب می‌شود، مومنان باید غذای طیب بخورند، آنچه از غذاها که طیب است حلال هم هست، غذای مناسب حال انسان برای او حلال است.


به گفته وی با توجه به آموزه‌های قرآنی، برای تهیه غذای پاک، باید دقت داشت و خوب به اطراف و ابعاد آن نظاره کرد، یعنی مسئولیت انتخاب غذای خوب و پاکیزه بر عهده خود انسان است و اگر این دقت صورت نپذیرد، غذای ناپاک طبیعت انسان را دگرگون می‌سازد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ادامه داد: با توجه به معنای کلمه طیب و دقت در آیات، غذای طیب یعنی غذایی که میل و پسند طبیعت به سمت آن باشد، پس هر کس باید مطابق با طبیعت خود غذا مصرف کند. به عبارت دیگر همه چیز برای همگان خوب نیست و یک رژیم غذایی واحد مناسب حال همه افراد نیست.

فتعلی عنوان کرد: نتیجه دیگری که از این آیات می‌توان گرفت این است که خداوند انسان را به جز محدوده فوق در حیطه خوراکی‌ها ممنوع نکرده است پس انسان هم نباید با رعایت رژیم‌های بی قاعده به خود صدمه بزند. از طرفی خداوند از اینکه جمعی یا افرادی بخواهند بی جهت، حلالی را برخود حرام کنند نهی کرده است.

وی با اشاره به آیات قرآن گفت: بهتر است هر اقلیمی از مواد غذایی خود استفاده کند. (بقره ۶۱ و ۵۸) (اعراف ۱۶۱ )، وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْیَهَ فَکُلُواْ مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُواْ حِطَّهٌ نَّغْفِرْ لَکُمْ خَطَایَاکُمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ ﴿۵۸﴾ “و [نیز به یادآرید] هنگامى را که گفتیم بدین شهر درآیید و از [نعمتهاى] آن هر گونه خواستید فراوان بخورید و سجده‏کنان از در [بزرگ] درآیید و بگویید [خداوندا] گناهان ما را بریز تا خطاهاى شما را ببخشاییم و [پاداش] نیکوکاران را خواهیم افزود((۵۸) وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَکُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَالْمَسْکَنَهُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُواْ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذَلِکَ بِمَا عَصَواْ وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ ﴿۶۱﴾ چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند (۶۱) یعنی نوع مواد غذایی که در یک منطقه به طور طبیعی وجود دارد برای مردم آن سرزمین مناسب تر است.

این دستیار تخصصی طب سنتی افزود: در مورد تهیه غذا، افراد دخیل در آن (یعنی شخص آشپز یا چوپان یا کشاورز  یا… ) در اسلام اهمیت خاصی دارند و تاثیر آنها بر روی مواد غذایی در اسلام مهم شمرده شده است و باید این اشخاص از سلامت روحی و جسمی(به خصوص سلامت روحی) برخودار باشند تا بتوانند غذای سالمی را تهیه کنند.

وی بیان داشت: تمام مواد غذای که از مال حرام (مثل غصب و غارت ومال یتیم و مال ربا …) تهیه می‌شود، خوردنش حرام است، هر غذای که عنوان اسراف روی آن صدق کند استفاده از آن حرام (ممنوع) است، نشستن بر سفره ای که در آن شراب نوشیده می‌شود حرام است و نباید اصلاً نشست. 

فتعلی خاطرنشان کرد: در تقسیم ثانویه برای بحث تغذیه در اسلام شاید به توان گفت که می‌شود مواد غذایی را به طیب و خبیث تقسیم کرد که خوردن مواد خبیث در اسلام ممنوع است، مانند ترشحات بینی و …( خبیث یعنی هر چیزی که طبیعت انسان از آن متنفر است) و خوردن مواد طیب مورد تاکید اسلام است (طیب یعنی هر چیزی که با طبیعت انسان سازگار باشد و لذا طبق هر مزاجی یک سری مواد غذایی طیب محسوب می‌شوند و یک سری مواد غذایی دیگر خبیث شمرده می‌شوند؛ (مثلاً زنجفیل برای مزاج سرد طیب است و برای مزاج گرم خبیث و . . . ).

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. محمدی

    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.