×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایرنا ˈ مجید معصومیان ˈ افزود: ایران کشوری است با چهار اقلیم متفاوت از این رو گیاهان دارویی زیادی در دشت ها و ارتفاعات آن رشد می کند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه فناوری کشت بافت گیاهان دارویی در کشور ما وجود دارد اما باید آن را بومی سازی کنیم زیرا گیاه دارویی هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است بنابراین فرایند کشت بافت آنها هم فرق می کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گیاه دارویی ˈگل گاوزبان ˈ در ایران رشد می کند و ممکن است در کشور دیگری هم رشد کند ، اما ژنتیک این دو گیاه متفاوت است و فناوری کشت بافت آنها هم با هم فرق می کند از این رو فناوری کشت بافت گیاهان یک کشور کاربردی برای کشور دیگر ندارد.

معصومیان افزود: هر گیاه دارویی ژن و کروموزوم مخصوص به خود را دارد از این رو هر کدام از آنها نیاز به ژن های متفاوتی با میزان خاصی دارند ، به عبارتی یک روش برای تمام گیاهان دارویی جواب نمی دهد پس بومی کردن این فناوری بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد : هر گیاه دو متابولیسم اولیه و ثانویه دارد . متابولیسم اولیه که باعث رشد و نمو گیاه می شود که وقتی به پایان می رسد گیاه شروع به تولید متابولیسم ثانویه می کند . محققان با انجام مطالعات گسترده متوجه شدند متابولیسم ثانویه خاصیت گیاهان را مشخص می کند .

وی تاکید کرد: محققان ایرانی باید با انجام پژوهش و تحقیقات ،‌ متابولیسم ثانویه گیاهان دارویی را افزایش دهند تا نیازی به برداشت زیاد از مراتع و دشت ها نباشد. باید دانست برخی از گیاهان دارویی رشد بسیار کندی دارند و برخی هم به سختی رشد می کنند و یا بعد از برداشت رشد نمی کنند.

مدیر گروه گیاهان دارویی پژوهشکده کشاورزی اظهار داشت: این تحقیقات روی گندم و برنج انجام شده و بسیار موفق بوده است ؛ بنابراین می توان روی گیاهان دارویی هم این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در حال حاضر از دو کیلو گیاه گل گاو زبان دو گرم عصاره یا همان متابولیسم ثانویه استخراج می شود با روش کشت بافت از همان دو کیلو گیاه ۲۰ گرم عصاره برداشت می شود.

معصومیان گفت: به عنوان مثال سرخدار گیاهی بسیار نادر است که از متابولیسم ثانویه آن برای تولید داروهای ضد سرطانی استفاده می شود ، در کشورهای اروپایی به روش کشت بافت مواد مورد نیاز این داروها را از سرخدار دریافت می کنند بدون اینکه به منبع طبیعی این گیاه ضرری وارد شود.

وی افزود: با وجود اینکه ایران کشوری غنی از لحاظ گیاهان دارویی است اما متاسفانه تاکنون گیاهان دارویی در کشوربه طور کامل شناسایی نشده اند که این کار باید هر چه زودتر و با دقت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: قدمت روش کشت بافت بر روی گیاهان بسیار طولانی است و پیشرفت خوبی هم داشته به گونه ای که این روش بر روی گیاهانی با پایه چوبی هم انجام شده و موفقیت آمیز بوده است اما بر روی گیاهان دارویی آن طور که باید این روش به کار برده نشده است که این موضوع باید از سوی محققان و مسئولان مورد توجه قرار گیرد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.