×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

۲۹ خرداد؛ بهترین روز برای حجامت در طول سال است

سلامانه :یک متخصص طب سنتی گفت: روز ۲۹ خرداد که به روز”حزیران” معروف است، بهترین روز برای حجامت در طول سال است.


دکتر ابوالفتح شیرمردی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حجامت پس از رعایت تدابیرغذایی، اصلاح تغذیه و اصلاح طبع به عنوان یکی از موثرترین راه‌های درمان معرفی شده است.


وی طب اسلامی را به دو قسمت «طب عملی و طب نظری» تقسیم بندی کرد و افزود: جایگاه حجامت در طب اسلامی بیشتر به اعمال بستی برمی‎گردد و برخلاف دیدگاه عمومی حجامت یکی از راهکارهای مکمل و از جمله آخرین اقدامات برای درمان است.


به گفته وی، همت طب اسلامی بیشتر بر پیشگیری و رعایت بهداشت که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، برمی‌گردد.


شیرمردی رعایت شش اصل آب و هوا، حرکت و سکون، احتباس و استفراغ، خواب و بیداری، خوردن آشامیدن و بهداشت روانی را در تدابیر مربوط به حجامت ضروری دانست و گفت: از دیدگاه طب سنتی حجامت، دفع مواد زاید مربوط به استفراغات بدن است البته استفراغ نه به معنای امروزی بلکه به معنای دفع مواد زاید است.


وی افزود: حجامت به عنوان یکی از راهکارهای درمان پس از اصلاح طبع و مزاج تلقی و موجب تصبیت درمان و تقویت عمومی بدن می‌شود.


این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا حجامت برای درمان برخی بیماری‌ها مثل سرطان مفید است؟ تصریح کرد: حجامت اگر از دوران کودکی و نوجوانی طبق دستورالعمل طب سنتی و توصیه‌های غذایی و اصلاح مزاج افراد صورت گیرد، موجب تقویت بدن و کاهش بیماری سرطان می‌شود.


وی با بیان اینکه بیشتر سرطان‌ها مربوط به سوء مزاج، خلط صفراء و دم است، اظهار کرد: سرطان به عضو مبتلا، نوع سرطان، اقلیم محل زندگی افراد، سبک زندگی و تغذیه افراد بستگی دارد و درمان آن به وسیله حجامت مشکل است.


شیرمردی، زالو درمانی را یکی از شیوه‌های درمانی متداول دانست و گفت: زالودرمانی برای برخی از بیماری‌ها از جمله گرفتگی عروق قلبی، سکته‌های مغزی، واریس، بواسیر، گرفتگی رگ سیاتیک و سایر بیماری‌های خونی مفید است.


وی با بیان اینکه اهدای خون و حجامت از دیدگاه طب سنتی هیچ‌گونه مغایرتی با هم ندارند، گفت: فردی که حجامت می‌کند، بدنش قوی و تا حد زیادی مواد زاید خون آن فرد دفع می‌شود و چنانچه پس از آن افراد خون اهدا کنند، خون آن‌ها خون بسیار پاک و تمیز می‌شود.


شیرمردی اظهارکرد: از دیدگاه طب سنتی حجامت برای بسیاری از بیماری‌ها که طیف وسیعی را شامل می‌شود، مفید است اما اهدای خون برای تعداد اندکی از بیماری‌ها سودمند است، اهدای خون به عنوان یک روش نیکوکارانه برای درمان بیماران نیازمند به خون حائز اهمیت است.


وی با اشاره به جایگاه مناسبی که حجامت در استان دارد، گفت: در خصوص جایگاه طب سنتی در استان، دو مشکل عمده در استان وجود دارد، یکی سوء استفاده برخی افراد سوداگر گیاهی که داروهای گیاهی را به قیمت گزاف به مردم می‌فروشند و دیگری کم‌لطفی برخی مسئولین به توانمندی‌های طب سنتی و اثرات آن در بین مردم.


شیرمردی اظهارکرد: اعمال دستی در طب سنتی شامل حجامت، فصد، زالو، داغ کردن، ماساژ و بادکش درمانی می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های خاص مفیدند و شرایط درمانی مجزا دارند.

  • fatemeh


    ۰ 
     ۰

    چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ – ساعت : ۲۳:۱۳:۴۴

  • برچسب ها :

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.