×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دیدگاه طب سنتی درباره آب و هوای سالم

سلامانه : مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: در طب سنتی ایران ۶ عامل سلامتی آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس، استفراغ و اعراض نفسانی است و هیچ کدام از این اصول به اندازه هوا بر انسان مؤثر نیست.


 

محمد احمدی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره اصل آب و هوا از اصول ۶ گانه سلامت در طب سنتی اظهار داشت: در طب سنتی ایران ۶ عامل آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی است که در حفظ سلامتی و حیات، ضروری است.

به گفته وی اسماعیل جرجانی در ذخیره خوارزمشاهی درباره ضرورت هوا این طور می‌گوید که بدن انسان از اخلاط چهارگانه منشأ می‌گیرد و هوا یکی از آنهاست و هیچ کدام از این اصول ۶گانه به اندازه هوا بر انسان مؤثر نیست.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: بدن انسان وابسته به ۳نیروی طبیعی و حیوانی و نفسانی است که این نیروها به وسیله روح کار خود را انجام  می‌دهند و ماده روح نیز هواست.


احمدی عنوان کرد: مزاج هوای موجود در اطراف ما نسبت به روح و حرارت غریزی سردتری بوده و هربار که انسان تنفس می‌کند، این هوا با رسیدن به روح حیوانی گرم شده و جزئی از روح می‌شود.

وی گفت: تغییرات طبیعی یا غیر طبیعی ممکن است در آب‌و‌هوا بروز پیدا کند که این تغییرات غیر طبیعی ممکن است با طبیعت تضاد داشته باشد یا خیر.ولی باید گفت که این تغییرات در آب و هوا تاثیر گذاشته و گردش فصول ۴ گانه می‌تواند خود بخشی از این تغییرات باشد.

مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران ادامه داد: هوای اطراف ما خالص نیست و سرشار از بخار، دود، گرد و غبار و ترکیبات دیگر است و کیفیت آن با توجه به ترکیباتش متغیر است همچنین در فصول مختلف سال نیز کیفیت آن تغییر می‌کند بنابراین باید هر فصل مزاج خود را داشته باشد تا بیماری ایجاد نشود.

احمدی درباره آب و هوای نیک و صالح اضافه کرد: هوای خوب و پاک هوایی است که هیچ چیز بیگانه‌ با آن ترکیب نشده باشد. هوای بیشه‌ها و هوایی که در میان درختان انبوه و دیوارها و سقف‌های بسیار بلند نباشد و مسیر آن به سمت شمال باز است موجب تندرستی می‌شود و هوای پاک و نیکی است و هر هوایی که اینگونه نباشد، موجب بروز بیماری می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.