×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر








بابونه Matricaria chamomilla گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر دارای بویی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، بابونه گیاهی است با گل های سفید، زرد و ارغوانی که در روززگاران قدیم به عنوان بهترین آرام بخش تشنجات معده و ناراحتی های هضمی به کار می رفته است.

ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید ، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگیهای باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است .

گلهای آن مجتمع در یک طبق که بطور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند.

687686786

این گیاه علاوه بر جنبه ی دارویی، کاربرد غذایی نیز داشته و همراه با سبزیجات دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

چای بابونه علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش آن نیز مورد توجه بسیاری بوده است.

بابونه گیاهى معطر و بادوام است که به ارتفاع حدود ۳۰ تا۴۰ سانتى‌متر و گاهی تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن کوچک و دارای بریدگی‌های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است.

گل‌های آن، مجتمع در یک طبق است که به طور منفرد در انتهای ساقه در تابستان ظاهر می‌شوند. در هر طبق، گل‌های سفید در اطراف و گل‌های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

موارد مصرف:

این گیاه داروی خوبی برای مصارف متعدد است. از این گیاه در درمان انواع ناراحتی های دستگاه گوارش اعم از معده و روده مانند اسهال، استفراغ و دل دردها می توان استفاده کرد. بابونه اشتهاآور و تصفییه کننده است، به علاوه خاصیت ضد انگلی دارد. هم چنین در درمان ضعف ها و خستگی های عمومی، آسم، تب های متناوب، کولیت و سنگ های مجاری ادراری کاربرد دارد.

این گیاه دارای خاصیت ضد فشردگی عصبی است و به عنوان آرام بخش در سردردهای عصبی و میگرنی شناخته شده است. حمام بابونه شهرت دارد که موها را زیبا کرده و از سیاه شدن موهای بور جلوگیری می کند.

طریقه ی مصرف چای بابونه همانند دیگر آرام بخش ها همچون تهیه ی چای است و می توان روزانه تا ۳ فنجان از آن را در موارد لزوم تهیه و استفاده کرد. مقدار آن برای هر فنجان ۱ قاشق غذاخوری از گل بابونه است که باید در آب جوش ریخته و مدت ۱۵ دقیقه صبر کرد تا دم بکشد و بعد از هر غذا و یا قبل از خواب با کمی عسل آمیخته و مصرف کرد.

قابل ذکر است که در سال های اخیر بسیاری از چای های گیاهی را برخی از شرکت های سازنده ی داروهای گیاهی در بسته بندی های بهداشتی و کیسه ای تهیه کرده اند که در صورت لزوم می توان برای هر بار مصرف ۱ کیسه ی کوچک از چای گیاهی مورد نظر را در ۱ لیوان آب جوش انداخته و مانند چای های کیسه ای مورد استفاده قرار داد.

• برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد.

• برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و نیز گرفتگی‌های قاعدگی در زنان مفید است.

• درد شکم را تسکین می‌دهد.

• التهاب را کاهش می‌دهد.

• به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند.

• برای درمان کمردرد مفید است.

• برای درمان روماتیسم به کار می‌رود

• بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش‌هاى صورت نیز توصیه ‌شده است.

التیام زخم:

مصریان، رومیان و یونانی‌ها از گل‌های بابونه به خاطر تاثیرات مفیدش بر کنترل دیابت مورد تحقیق قرار گرفته است. در یک تحقیق مشخص شده است که مصرف روزانه چای بابونه از پیشرفت عوارض دیابت و افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

ضد سرماخوردگی:

بابونه دارای خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد و به دلیل خواص آنتی باکتریال خود ضد سرما خوردگی می‌باشد.

محافظت در برابر سرطان:

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که چای بابونه احتمالا بدن را در برابر انواع مختلفی از سلولهای سرطانی محافظت می‌کند.

کمک به بواسیر:

یک تحقیق نشان داده است که پماد بابونه در درمان بواسیر مفید است.

توجه مهم در مورد بابونه:

برخی از افراد واکنشهای آلرژی (از جمله آنافیلاکتیک) نسبت به بابونه دارند. اگر شما  به گیاهان مشابه در همین گروه مانند گل آفتابگردان رگوید (گیاهی که باعث تب یونجه می‌شود) گل مینا، گل داوودی یا گل‌های همیشه بهار حساسیت دارید باید هنگام استفاده مراقب باشید! در دوران بارداری نباید بابونه مصرف کرد زیرا ممکن است به عنوان محرک رحم عمل کند و در نتیجه احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

افرادی که مبتلا به بیماری رفت خون و یا انواع بیماری‌های خونی می‌باشند باید از بابونه حذر کنند، زیرا حاوی کومارین می‌باشد و ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد.

محققین طب سنتی پیشنهاد می کنند که اگر مشکلات معده دارید چای بابونه بنوشید ، چای گیاه بابونه یکی از مقوی‌ترین و مفیدترین نوشیدنی‌های گرم در جهان محسوب می‌شود که علاوه بر تنظیم و کنترل فعالیت‌های دستگاه گوارش خواص درمانی دیگری مانند درمان بیماری‌ها و اختلالات پوستی و دردهای ناشی از سوءهاضمه دارد ، در صورتی که پس از مصرف غذا به دردهای ناحیه معده مبتلا میشوید می توانید با نوشیدن ۱ فنجان دم کرده گل بابونه این درد را خیلی سریع تسکین دهید.






برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.