×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، نسرین افتخاری نسب با اشاره به پژوهش انجام شده توسط وی با عنوان بررسی میدانی ویژگی‌های حرفه‌ای و سطح دانش عرضه کنندگان گیاهان دارویی کرمانشاه که در مجله‌ی طب سنتی اسلام و ایران نیز منتشر شده است، گفت: نقش گیاهان دارویی در تغذیه، پیشگیری و درمان بیماری‌های بشر در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ۸۰ درصد از مردم سراسر دنیا به نحوی از طب گیاهی در سطح اولیه بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند، به طوری که امروزه به علت توجه و علاقه مردم نسبت به گیاهان و مشتقات حاصل از آنها، تجارتی پررونق از گیاهان دارویی ایجاد شده است.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی گفت: انسان‌های فقیر مخصوصا در کشورهای جهان سوم، توان مالی لازم برای استفاده از علم نوین پزشکی را نداشته و از این رو به طب سنتی و گیاه درمانی کاملا وابسته هستند.

افتخاری نسب بیان کرد: طب سنتی از گذشته بخشی از فرهنگ و جزیی از سیستم بهداشتی مردم بوده است. در این میان استان کرمانشاه از لحاظ غنا و تنوع گونه ای گیاهان دارویی در حد مطلوبی قرار دارد و وجود عطاری های متعدد و بازار سنتی که محل عرضه گیاهان دارویی و ادویه جات هستند، حاکی از توجه و علاقه مردم این دیار به گیاهان دارویی است، لذا به منظور تعیین عرضه گیاهان دارویی و خصوصیات عرضه کنندگان، این پژوهش در کرمانشاه انجام شد.

وی افزود: در شهر کرمانشاه، رشته تولید گیاهان دارویی و معطر در حد کارشناسی وجود داشته و جهاد دانشگاهی کرمانشاه نیز فعالیت‌هایی در خصوص گیاهان دارویی در حال اجرا دارد، لذا پیشنهاد می‌شود تا مجوز عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی به متخصصان این رشته داده شود و توسط نهادهای ذیربط، دوره‌های آموزشی برای سایر عرضه کنندگان نیز برگزار شود.

وی خاطر‌نشان کرد: همچنین باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی بر روی فعالیت عطاری‌ها نظارت و باز‌رسی انجام شود.

این پژوهش با همکاری زهرا رنجبر، مجید قربانی جاوید، معصومه خان احمدی و امید جعفری انجام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.