×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده مداوم از عرقیات گیاهی به ضعف بینایی منجر می شود

دکتر علیرضا یزدی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود مقادیری الکل در حین تقطیر گیاهان به ویژه قطعات چوبی موجود در آنها می تواند موجب تولید برخی سموم و عوارض ناشی از مصرف آن در افراد شود.

وی یادآورشد: الکل بیشتر در تقطیر گیاهانی به وجود می آید که قطعات چوبی بیشتر به ویژه در ساقه ها و ریشه ها دارند و سایر فرآورده های گیاهی که فاقد قطعات چوبی بوده و تنها از گلبرگ و برگها استحصال می شوند از این امر مستثنی هستند.

دکتر یزدی نژاد، گلاب و عرق نعناع را از جمله گیاهانی اعلام کرد که فقط در صورت استفاده از برگهای آن فاقد الکل هستند.

معاون آموزشی دانشکده داروسازی استان زنجان، گفت: مصرف عرقیات دو عارضه و خطر اساسی دارد که روش نادرست تقطیر گیاه با قطعات چوبی که منجر به تشکیل الکل چوب می شود و مصرف آن بسیار زیانبار می باشد، است.

وی اظهار کرد: تداخل با فرآورده های دارویی و غذایی برخی عرقیات با توجه به اینکه ترکیبات موثر و قوی دارند نیز می تواند عوارض ناخواسته ای را در مصرف کنندگان ایجاد کند.

یزدی نژاد در ادامه با بیان اینکه برخی از عرقیات گیاهی در دوره بارداری و شیردهی نیز منع مصرف دارند، افزود: توصیه می شود مادران طی این دوران از مصرف عرقیات گیاهی خودداری کنند.

وی یادآورشد: عرق نعناع و آویشن از جمله گیاهانی هستند که به علت داشتن ترکیبات شیمیایی خاص می توانند باعث بروز صدمات کبدی جنین داخل رحم و نوزاد تازه متولد شده که از شیر مادر مصرف می کند، شوند.

رییس دانشکده دارو سازی استان زنجان، گفت: علاوه بر آن تداخلات دارویی دیگر مانند عرقیات به لیمو از جمله محصولاتی هستند که اثرات آرامش بخش و خاصیت خواب آوری دارند.

وی تصریح کرد: این عرقیات در صورت مصرف همزمان با داروهای خواب آور و یا ضد تشنج می توانند باعث اثر هم افزایی و در نتیجه بروز عوارض داروهای ذکر شده از جمله خواب آلودگی، گیجی و عدم تمرکز شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.