×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نارضایتی کشاورزان طارمی نسبت قیمت خرید سیر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، شهرستان طارم در استان زنجان ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه ای در عرصه های مختلف کشاورزی، گردشگری و اقلیمی دارد، تنوع محصولات کشاورزی این منطقه از استان با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی می تواند زمینه توسعه زیر ساخت های طارم را رقم بزند.

این شهرستان دارای ظرفیت های مختلفی است که عدم برنامه ریزی موجب می شود تا هر ساله با آغاز برداشت برخی محصولات، کشاورزان دچار صدمات مالی بسیاری شده و عملا برخی محصولات بر روی دست طارمی باد می کند.

یکی از محصولات استراتژیک این شهرستان، محصول سیر است که امسال هم در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و عدم صادرات این محصول به کشورهای دیگر از دیدگاه روستاییان و کشاورزان طارمی موجب شده تا مردم رغبتی برای برداشت این محصول از زمین های خود نداشته باشند،برخی از طارمی ها نیز از برداشت محصول سیر به دلیل کاهش قیمت خرید آن صرف نظر کرده و زمین را برای کاشت محصولی دیگر آماده می کنند.

 *سیر طارم این روزها خریداری ندارد

سیر طارم این روزها خریداری ندارد و این امر موجب نا‌امیدی کشاورزان طارمی شده است. سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است، سیرعلاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده های غذایی نقش مهمی دارد و همچنین استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری هایی چون فشار خون و بیماری های قلبی، کاهش کلسترول خون، خواص ضد انگلی و ضد میکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد.

بازار محصول سیر طارم، استان های تهران، گیلان، قزوین، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشورهای عربی و آسیایی نیز این محصول صادر می شود،با توجه به کیفیت بالای محصول قسمتی از آن در این شهرستان ها توسط بازرگانان سایر استان ها از جمله همدان،تهران و مازندران به کشورهای خارجی صادر می شود.

 ارتقای کیفیت این محصول منوط به استفاده از بذر خوب و کودهای آلی و بیولوژیکی و بالا بردن سطح آموزش کشاورزان و سیرکاران منطقه است، توسعه محصول سیر در کشور درگرو جلوگیری از واردات پودر سیر به کشور است زیرا شهرستان طارم به تنهایی می تواند محصول سیر کشور را تامین می کند.

در پروسه تولید محصول سیر عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، اشتغالزایی از مهمترین آنها به شمار می آیند، ولی تمامی این عوامل در صورتی اثر بخش هستند که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد.

 *دلالان پای ثابت کاهش قیمت محصولات کشاورزی

سیرکاران طارمی این روزها با فرارسیدن فصل برداشت محصولاتشان بار دیگر با معضل همیشگی قیمت فروش سیر گریبانگیرشان شده است و جولان دلالان در کنار عدم برنامه ریزی مناسب مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است و به این دلیل که در آمد حاصل از سیر کفاف حتی حقوق کارگران زمین را نمی دهد، این امر موجب ناراحتی کشاورزان طارمی شده است.

یک کشاورز طارمی با اشاره به اینکه امسال قیمت سیر به شدت کاهش یافته است، افزود: به ۳۰۰ تومان نیز برای فروش راضی شده ایم.

محمدی با بیان اینکه امسال هیچ صادر کننده ای برای خرید سیر مراجعه نکرده است، تصریح کرد: عملا در شهرستان طارم همه سیرکاران وضعیت مشابهی دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان از برداشت سیر صرفه نظر می کنند، افزود: برخی دیگر نیز با بار زدن سیر بر روی وانت، در شهرهای مجاور اقدام به فروش می کنند.

این کشاورز با بیان اینکه قیمت سیر امسال به شدت کاهش یافته است، افزود: هیچ حمایتی از سیرکاران صورت نمی گیرد.

بازار دستجرده در شهرستان طارم که یکی از پرکارترین بازارهای کشاورزی در ایران و خاورمیانه محسوب می شود روزانه بیشتر از هزار تن سیر را جابه جا می کند اما قیمت سیر که امسال هر کیلویی ۳۰۰ تومان بوده برای بهره برداران مقرون به صرفه نیست.

در  حالی که کشاورزان طارمی محصول سیر تولیدی خود را به قیمت تنها ۳۰۰ تومان به فروش می رسانند،نرخ این محصول در بازار بیش از سه برابر این قیمت است که در این میان نقش همیشگی دلالان قابل توجه و تامل است.  کشاورز سیرکار طارمی که هزینه کاشت و طی مراحل رسیدگی برای پرورش محصول خود هزینه های هنگفت برای به بار نشستن سیر داده است امروز با وضعیت قیمت محصول سیر بازنده اصلی عدم برنامه ریزی درست مسئولان و سود جویی دلالان شده اند.  یک کشاورز طارمی نیز با بیان اینکه عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب در حوزه کشاورزی در شهرستان طارم احساس می شود، تصریح کرد: کشاورزان طارمی تنها فروشنده هستند.

اسدی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیر به صورت فله ای به فروش می رسد، خاطرنشان کرد: بسته بندی مناسبی برای این محصول در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه امسال صادرکنندگان به سراغ سیر طارم نیامده اند، ادامه داد: صنایع تبدیلی نیز در شهرستان وجود ندارد.

این کشاورز با انتقاد از وضعیت بازار سیر در طارم، گفت: کشاورزان به چه امیدی در سال آینده دوباره به سیر کاری روی آورند.

وی با بیان اینکه دلالان به کمترین قیمت این محصول را از کشاورزی که عمر و سرمایه خود را در این راه صرف کرده است، خریداری می کنند، یادآور شد: این محصول در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد.

به نظر می ر سد ورود محصول سیر چینی یکی از موانع توسعه بازار صادراتی این محصول بومی است که باید کنترل ورود سیر چینی به کشور را برای ارتقا جایگاه سیر طارم در برنامه داشت.  سیر هزاران سال برای اهداف پزشکی مورد استفاده داشته، این گیاه حداقل۳۰۰۰ سال در طب چین کاربرد داشته است،مصریان، بابلی ها، یونانی ها و رومی ها از سیر برای موارد شفابخش استفاده می کرده اند،در جنگ های جهانی اول و دوم نیز از سیر بعنوان ماده ضد عفونی کننده برای پیشگیری از قانقاریا استفاده می شده است.

مسعود زنگنه نیز اظهار کرد: سیر از جمله محصولاتی است که همه ساله قسمت عمده ‌ای از اراضی کشاورزی شهرستان طارم به کشت آن اختصاص می ‌یابد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم ادامه داد: در سال‌ جاری یک ‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طارم زیر کشت این محصول رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم سنتی بودن روش کشت محصول سیر باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید و در نتیجه کاهش تمایل کشاورزان به کشت این محصول می‌ شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: پیش ‌بینی می ‌شود امسال ۷۲ هزار تن سیر از مجموع سطح زیر کشت این محصول در طارم برداشت و به بازار عرضه شود.

وی با اشاره به تعداد بهره‌ برداران محصول سیر در طارم بیان داشت: در سال ‌جاری حدود یک‌ هزار و ۳۰۰ خانوار طارمی اقدام به کشت این محصول کرده‌ اند.

این مسئول بیان داشت: محصول سیر تولیدی شهرستان طارم علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان‌ های همجوار نیز صادر می‌ شود.

زنگنه با بیان اینکه سیر یکی از محصولات مهم و با ارزش شهرستان طارم است، افزود: همچنین سیر تولیدی شهرستان طارم به دلیل کیفیت بالای آن به کشور‌‌های خارجی همچون روسیه، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌ شود.

 *سنتی بودن روش کشت سیر در طارم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم به عمده مشکلات سیرکاران طارمی اشاره و عنوان کرد: سنتی بودن روش کشت و نبود واحدهای فرآوری و بسته ‌بندی این محصول از جمله مهم ‌ترین مشکلات سیرکاران طارمی است.

 این مسئول متذکر شد: به منظور رفع مشکلات سیرکاران در زمینه سنتی بودن روش کشت در تلاش هستیم تا دستگاه‌های مکانیزه کشت محصول را از داخل کشور تهیه کنیم و در غیر این صورت اقدام به وارد کردن این دستگاه از کشورهای خارجی خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.