×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت گیاه دارویی علف چشمه در شهرستان نیر آغاز شد

کارشناس گیاه پزشکی شهرستان نیر به خبرنگار ایرنا گفت: گیاه علف چشمه در درمان دفع سنگ های کلیه و مثانه مفید است.

الهام بلالی افزود: علف چشمه گیاهی با رشد سریع آبی یا نیمه آبی در کنار چشمه های دایمی ، مناطق جلگه ای و حتی اراضی شهرستان نیر رویش دارد.

وی گفت: مهم ترین ترکیبات گیاه علف چشمه ویتامین k ، E ، D ، B17 ،B6 ، ید ، مس و روی است.

وی با اشاره به این که گیاه علف چشمه یکی از منابع طبیعی ید دار است افزود: این گیاه از لحاظ ید از بسیاری از گیاهان دریایی غنی تر است و در هر ۱۰۰ گرم گیاه علف چشمه حدود ۹۸ میلی گرم ویتامین B17 وجود دارد.

وی اظهار کرد: ویتامین B17 موجود در گیاه علف چشمه برای جلوگیری از لخته شدن خون موثر بوده و سمیت آنها ۲۰ بار کمتر از آسپرین است.

وی افزود: علف چشمه یکی از بهترین پاک کننده های بدن (دفع سموم) بویژه تصفیه خانه خون می باشد.

بلالی گفت: گیاه علف چشمه در درمان آسم ، برونشیت ، کم خونی ، شب کوری ، دفع سنگ های کلیه و مثانه و تنظیم متابولیسم بدن مفید است.

وی افزود: بولاغ اوتی یا علف چشمه با نام علمی Nasturtium officinale به تیره شب بو Brassicaceae تعلق دارد و گیاهی است علفی و پایا که از ساقه های خوابیده آن که عموما ضخیم و گوشت دار است.

به گفته وی ، ریشه های این گیاه کوچک و سفید رنگ به صورت شبکه ای خارج می شود که موجب ارتباط آنها در نقاط مختلف زمین می شود و برگ های آن نیز متناوب و گوشت دار به رنگ سبز تیره و عاری از کرک است.

در قسمت انتهایی ساقه بولاغ اوتی گل های سفید رنگی مجتمع به شکل خوشه ظاهر

می شود که پس از آمیزش هر یک میوه ای به صورت خورجین و به طول ۲ تا ۲٫۵ سانتیمتر تبدیل می شود.

دانه این گیاه قهوه ای رنگ مدور و واقع در دو ردیف در داخل میوه است ، طول ساقه آن به تناسب شرایط محیط زندگی تفاوت می کنند طوری که در جریان های آب کم عمق ساقه اش کوتاه ولی در جریان های آب نسبتا عمیق که زلال نیز باشد از دو متر هم تجاوز می کند.

نمونه هایی از این گیاه در ارتفاعات زیاد می رویند ، معمولا طعم تلخی دارند و برعکس نمونه هایی که در اعماق زیاد آب رشد می کنند طعم تند خود را از دست می دهند.

پس از جمع آوری گیاه بلاغ اوتی آن را باید به دقت در آب بویژه در مایع هایی که برای شستن سبزی ها به کار می رود شست زیرا گیاه بولاغ اوتی دارای زالو و میکروارگانیسم های ریزی است که در آب شیرین تمیز رشد می کنند و این زالوها اگر به روده گوارش انسان راه یابند موجب زخم می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.