×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید زعفران در آذربایجان شرقی

به گزاش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ایوب ایرانی فام ، افزود: تولیدکنندگان در شهرستان مرند با اختصاص ۹۶ هکتار به تولید زعفران بیشترین تولید این محصول را در استان به خود تخصیص دادند. مرند، شبستر، آذرشهر، اهر و ورزقان بیشترین سطح زیرکشت این محصول را در استان دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی سطح زیرکشت زعفران در سال مدیریت جهادی دور از انتظار نیست. در نظر گرفتن این میزان سطح زیرکشت زعفران در آذربایجان شرقی در افزایش ۱۰ درصدی تولید زعفران استان موثر خواهد بود.

اسکندری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه ۵۲۹٫۸ کیلوگرم زعفران در استان تولید می‌شود. کارشناسان برآورد کرده‌اند به صورت متوسط ۳٫۸ کیلوگرم در هکتار زعفران تولید می‌شود. نیاز آبی نه چندان زیاد زعفران به آب و احساس نیاز به آب در مواقعی که سایر محصولات به آب نیازی ندارد از دلایل مهم افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گسترش کشت این محصول جزو سیاست‌های سازمان و از اولویت‌های اجرایی این مدیریت محسوب می‌شود. تلاش بر این است در قالب طرح‌های توسعه‌ بخش کشاورزی استان و تعمیم الگوی کشت در اراضی زراعی شهرستان‌های مستعد، براساس برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، جایگاه آذربایجان‌شرقی در تولید و فرآوری این محصول زراعی ارزشمند، بیش از پیش افزایش یابد.

وی، خرید توافقی زعفران را در پوشش هزینه کشاورزان تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: حمایت قیمتی، سهم عمده‌ای در افزایش سود کشاورزان و حذف دست واسطه‌ها دارد و یکی از ابزارهای آن خرید توافقی زعفران است که حداقل می‌تواند هزینه‌ کشاورزان را در مورد تولید زعفران پوشش دهد.

اسکندری تاکید کرد: با توجه به این که زمان گلدهی زعفران اوایل تا اواخر آبان مصادف با زمان بارندگی در استان محسوب می‌شود، بارندگی را می‌توانیم به عنوان عاملی محدود کننده برای تولید زعفران در آذربایجان شرقی تلقی کنیم.

اصغر نقشی، کارشناس مسئول زعفران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: زعفران گیاهی است که نیاز آبی کمی دارد. با توجه به اینکه پیاز زعفران در عمق ۲۰ سانتی کاشته می‌شود آنقدر آب داده شود که حداکثر رطوبت آن تا عمق ۴۰ سانتی متری در زمین نفوذ کند. آبی که در عمق بیشتر نفوذ کند قابل جذب ریشه زعفران نبوده و هدر می‌رود.

وی افزود: به جای آب زیاد می‌توان تعداد دفعات آبیاری را افزایش داد که بازده بهتری خواهد داشت. با توجه به این که زعفران بیشتر در مناطق خشکی کشت می‌شود که دارای دوره طولانی گرما و تابش آفتاب است مدیریت آبیاری ضروری به نظر می‌رسد. به طور سنتی آبیاری مزارع زعفران محدود به چهار آبیاری است، اما در فاصله ماه های مهر و اردیبهشت نیاز آبی زعفران مانند هر گیاه دیگر باید تامین شود. نیاز آبی زعفران ۲۵۰۰ مترمکعب در هکتار برآورد شده است.

کارشناس مسئول زعفران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: یکی از مسائلی که می‌تواند کمک قابل توجهی به افزایش تولیدات کشاورزی و از جمله تولید زعفران کند مساله آموزش است که شامل آموزش عمومی و تخصصی است.

وی با اشاره به نقش اختصاص یارانه‌ در افزایش محصول تاکید کرد: اختصاص یارانه‌هایی برای توزیع نهاده‌ از قبیل کود می‌تواند نقش عمده‌ای در افزایش محصول داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.