×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاری های غیرمجاز شهرضا پلمپ می شوند

عطاری

عطاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، سید حجت الله موسوی ظهر امروز در شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان درباره وضعیت موجود عطاری‌های شهرستان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد مؤسسان عطاری‌ها با قوانین و مقرارت آشنایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد مؤسسان عطاری‌ها فاقد تحصیلات مرتبط بوده و گیاهان را بر اساس اسم خریداری کرده و اطلاعات کافی در مورد گیاهان دارویی ندارند.

وی گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های واصله مردمی برخی از عطاری‌‌ها به طور غیر قانونی و با سوء استفاده از باورهای مردم در مورد اثر بخشی داروهای گیاهی اقدام به فروش داروهای غیر مجاز و تجویز غیرقانونی ترکیبات دارویی برای ترک اعتیاد و درمان بیماری‌ها می‌کنند.

معاون امور بهداشتی شهرضا بیان کرد: در برخی عطاری‌ها وضعیت بهداشتی نامناسب و شرایط نگهداری و بسته بندی غیر استاندارد مشاهده شده است و برخی از صاحبان عطاری، اقدام به تهیه فرمولاسیون دارویی بر مبنای کتب طب سنتی می‌کنند.

وی گفت: توجه به عدم رعایت استانداردهای لازم و عدم قابلیت استفاده این فرآورده در طب متاسفانه فرآورده های ترکیبی مورد عرضه در عطاری‌ها از هیچ یک از استانداردهای لازم برخوردار نیست.
موسوی تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلفات و موارد تقلب، لزوم اهمیت ساماندهی عطاری‌ها امری ضروری است.

وی افزود: استعلام از معاونت غذا و دارو قبل از ارائه مجوز تأسیس عطاری به افراد، تعطیلی مراکز غیرمجاز، همکاری در تیم بازرسی از مراکز از سوی صنعت و معدن باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون امور بهداشتی شهرضا با تأکید بر اینکه نظارت بر روی عطاری‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، خاطرنشان کرد: نصب تبلیغات حاوی مصادیق دخالت در امر درمان مانند لاغری و کاهش وزن بدون عوارض، ترک اعتیاد، بر روی سردرب عطاری‌ها دیده می‌شود.

وی گفت: فروش انواع محصولات تولید شده شرکت‌های غیرمجاز، تهیه و فروش فورمالاسیون‌های دست ساز به شکل شربت، قرص، کپسول مانند کپسول ترک اعتیاد، چاقی و عدم رعایت نکات بهداشتی در نگهداری و ارائه گیاهان دارویی خام از جمله مواردی است که در بیشتر عطاری‌ها مشاهده می شود.

موسوی بیان کرد: برخی از عطاری‌ها با سوء استفاده از باورهای مردم در زمینه داروهای گیاهی، به آنها ترکیب‌های غیرقانونی جهت ترک اعتیاد و درمان بیماری‌ها تجویز می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس یک بررسی علمی، داروهای دست‌سازی‌ که با عنوان داروی ترک اعتیاد به ‌فروش می‌رسد، حاوی مواد‌مخدر، داروهای غیرمجاز و همچنین مقداری ترکیبات بی‌اثر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.