×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشورهای عربی بیشترین متقاضی گلاب ایران

جمال‌الدین جلالی، صادر کننده گیاهان دارویی درباره تولید گلاب و صادرات آن گفت: گلاب بیشتر در مناطق غربی ایران در شهرهای کردستان و کرمانشاه به دست می‌آید. وی با بیان اینکه بیشترین متقاضیان گلاب ایران کشورهای عربی هستند، اظهار کرد:‌ این کشورها گلاب ایران را با درجه پایین اسانس خریداری می کنند.

۱۸ نوع گل محمدی در ایران وجود دارد
این صادرکننده گیاهان دارویی گفت: در حال حاضر گل محمدی به اکثر مناطق ایران منتقل شده است؛ به طوری که بالغ بر ۱۸ نوع گل محمدی در ایران وجود دارد که از نظر کیفیت گلاب‌گیری با یکدیگر متفاوت هستند. جلالی خاطر نشان کرد: گل محمدی در شهر کاشان از کیفیت بالاتری برخوردار است چراکه به دلیل وجود شرایط اقلیمی مناسب می‌توان گلاب خالص‌تری را به دست آورد.

احتمال کاهش صادرات گلاب
وی با بیان اینکه قیمت گلاب بسته به میزان اسانس آن متفاوت است، گفت: گلاب مرغوب از هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان به پایین به صورت فله‌ای در بازار وجود دارد که اگر در بسته‌بندی شیشه‌ای باشد می‌توان قیمت آن را لیتری ۶۵۰۰ تومان عنوان کرد. جلالی با بیان اینکه گلاب به صورت بسته‌بندی در بطری‌هایی به اندازه ۲۰۰ تا هزار سی.سی صادر می‌شود، اظهار کرد: صادرات گلاب از کشور روز به روز رونق می‌گیرد اما با افزایش قیمت گل محمدی پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته میزان صادرات کاهش پیدا کند.

مراحل تولید گلاب
اردیبهشت ماه با عطر گل محمدی رنگ و بوی دیگری دارد، شهرهای بسیاری مانند قمصر کاشان، کردستان و اصفهان را می‌توان یافت که مردم برای دیدن انبوهی از گل و گلاب‌گیری به این‌ شهرها سفر می‌کنند. و اما فرآیند گلاب‌گیری که از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود همچنان ادامه دارد و به این شکل است که دیگ‌های بزرگ را پر از گلبرگ‌های گل محمدی و آب کرده و روی تل هیزم می‌گذارند و گلاب را با تقطیر بدست می‌آورند.

پیش از این برای مراسم گلاب‌گیری دیگ مخصوص و گل‌های محمدی را کنار رودخانه‌ها می‌بردند و ضمن خواندن ادعیه مذهبی مراسم را انجام می‌دادند. گرچه گلاب‌گیری رایج امروزی، صنعتی ساده به حساب می‌آید و در اغلب نقاط سرزمین پهناور ایران نیز به همین سبک انجام می‌شود اما تهیه گلاب ناب مستلزم رعایت نکات زیادی است که در واقع نیاز به دانستن هنر گلاب‌گیری دارد./ ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.