×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حبیب‌الله فاطمی‌نژاد دهیار روستای زین آباد در مراسم افتتاحیه جشنواره که با حضورفرماندار، امام جمعه و ریاست موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی برگزار شد گفت: توسعه مبتنی بر مشارکت مردمی می‌تواند راه‌گشای حل مشکلات و کاستی‌های جامعه شود از این رو برگزاری این جشنواره با محوریت محصول نعنا فرصتی برای توسعه اقتصادی منطقه است.

در ادامه این برنامه فرماندار بجستان گفت: شکل دهی یک جشنواره مردمی مبتنی بر مشارکت مردمی با هدف توسعه فرهنگی و اقتصادی روستا یک افتخار برای شهرستان بجستان است.

حسین جمشیدی افزود: اگر با نگاهی واقع بینانه به مسائل اقتصادی کشور نگاه کنم در می یابیم که ریشه حل مشکلات در بازپروی توانمندی‌های ملی و بومی است زیرا کشور ما به عنوان یک تمدن پیشرو اثبات کرده است که در اوج تحریم‌ها می تواند به رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

لزوم تجهیز کشاورزان به دانش روز فرآوری نعنا

فرماندار بجستان با اشاره به اهمیت حمایت از کشاورزان منطقه و بطور خاص نعنا کاران زین آبادی گفت: امروز معرفی محصول نعنا به عنوان یک محصول استراتژیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا امروزه نعنا تنها به عنوان یکی چاشنی غذایی مطرح نیست بلکه فراورده‌های متعدد دارویی از این محصول قابل بهره‌برداری است لذا باید با تجهیز کشاورزان به دانش روز آنها را به سوی افزایش ارزش افزوده محصول نعنا سوق داد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های راهبردی شورای اسلامی بجستان در ادامه جشنواره نعنا گفت:‌ برگزاری این جشنواره در واقع پیگیری تحقق منویات رهبر حکیم انقلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی است زیرا با وجود بیش از ۱۵ سال خشکسالی در منطقه امروز نعنا به عنوان تنها منبع درآمد کشاورزان منطقه مطرح است و نیاز دیده شد تا با برگزاری یک رویداد ویژه به اهمیت این موضوع در حفظ و توسعه اقتصاد منطقه پرداخته شود.

نوید کمالی افزود: اقتصاد مقاومتی در واقع تجلی رویش از درون جامعه است زیرا جامعه با تکیه بر توانمندیهای داخلی خود باید مسیر رشد و تعالی را طی کند.

مشاور بخشداری مرکزی بجستان با اشاره به خام فروشی محصولات کشاورزی از جمله نعنا گفت: امروز کشوری مانند هندوستان با تولید سالیانه بیش از ۱۵ هزار تن نعنا تنها به فروش ۳ هزار تن محصول فراوری نشده نعنا می پردازد و مابقی را با بهره گیری از دانش روز تبدیل به داروهای متنوع و پرکاربرد می کند که منجر به ارز آوری فراوان برای آن کشور می شود.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ هر گرم روغن نعنا در حدود ۳ الی ۴ دلار به فروش می رسید و این در حالی است که در مدت مشابه در داخل کشور هر کیلو نعنای با کیفیت با قیمتی کمتر از ۱۰ هزار تومان به فروش می رسیده است.

نمایش قابلیت های بجستان در حوزه کشت نعنا

وی با اشاره به دانش برند سازی در حوزه اقتصاد و بازاریابی افزود: این جشنواره با این هدف شکل گرفت تا برای کشاورزان فرصتی ایجاد شود که قابلیتهای خود در حوزه توسعه کشت محصول نعنا به نمایش بگذارند.

وی گفت: امیدوارم با همکاری مسئولان شهرستان، شاهد ثبت نام و فرایند کشت نعنا به عنوان محصول ویژه و میراث معنوی شهرستان بجستان و روستای زین آباد باشیم.

در بخش دیگری از این برنامه دکتر محمد رضا کریمی فرزقی به عنوان ریاست موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی گفت: تمام اتفاقات و حوادثی که در عالم رخ می‌دهد دو عامل دارد آن کسی که این وقایع را به وجود می‌آورد و کسانی که آن را تداوم می‌دهند و نگهداری می‌کنند.

وی افزود: طب اسلامی سنتی نیز میراثی ماندگار از منابع موثق دینی و الهی ماست از این رو مراجعه به طب سنتی ریشه در باورهای قلبی ما دارد.

کریمی گفت: بازگشت به طب سنتی از این رو است که طب مدرن با توجه به داشتن کلیه امکانات علمی ناتوان از پاسخگویی و درمان بسیاری از بیمارها است.

مدیر موسسه تحقیقات حجامت استان خراسان رضوی گفت: بطور مثال امروز داروهای متنوعی با برندهای غربی روانه بازار مصرف می شوند ولی متاسفانه تمام آنها ، فراورده های از نعنا هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به کیفیت بالای محصول نعنای منطقه درصورت وجود حمایتهای سازمانی می توان با آموزش کشاورزان منطقه برای فراوری دارویی گیاه نعنا پرداخت.

این متخصص طب سنتی گفت: امیدوارم طب سنتی بتواند به عنوان یک مکتب فرهنگی و اجتماعی به زمینه را برای شکل گیری اقتصاد درمانی مبتنی بر گیاهان دارویی در این منطقه از کشور مهیا سازد.

اهدای تندیس بلورین جشنواره نعنا به نخبگان

در پایان این برنامه سه تندیس بلورین نخستین جشنواره نعنا به نخبگان زین آبادی اهدا شد

در این بین دانش آموز دوازده ساله دبستانی آقای علی اصغر حسن پور روشن دل با تشویق ویژه مسئولین و حاضرین جلسه روبرو شد زیرا در سال اخیر توانسته است با شرکت در رقابت بین المللی محاسبات ذهنی در کشور مالزی به مقام دوم جهان دست پیدا کند .

در این مراسم با حضور مسئولین اداری و انتظامی شهرستان بجستان المان یادبود مسابقات جهانی محاسبات ذهنی توسط فرماندار شهرستان بجستان رونمایی شد و فرماندار در حین اهدای تندیس این دانش آموز نخبه زین آبادی با اشاره به همت مضاعف او ، وی  الگویی برای سایر شهروندان و مسئولان بجستان معرفی کرد.

پرداخت نخستین زکات مستحبی محصول نعنا در زین آباد

در مراسم اختتامیه جشنواره برای نخستین بار در کشور از سوی کشاورزان زین آبادی بخشی از محصول اولیه نعنا به عنوان زکات مستحبی به کمیته امداد امام خمینی شهرستان بجستان اهدا شد.

در طول برگزاری این جشنواره بصورت نمادین مقداری نعنا به کمیته امداد امام خمینی در قالب طرح ذکات مستحبی اهدا شد.

سرپرست مرکز پژوهش های راهبردی شورای اسلامی بجستان با اشاره به این طرح گفت: یکی از اولویت‌های نظام اسلامی ترویج گفتمان‌های اسلامی در قالب مسائل فرهنگی و اجتماعی است لذا موضوع با اهمیت ذکات به عنوان یک مطالبه قرآنی جز برنامه‌های این جشنواره قرار گرفت.

نوید کمالی گفت: ایام اردیبهشت ماه نخستین فصل برداشت محصول نعنا در شهرستان بجستان است لذا بر آن شدیم با همت شورای اسلامی روستای زین آباد برای نخستین بار در قالب شکرانه و ذکات مستحبی کشاورزان را به پرداخت ذکات تشویق و ترغیب کنیم.

مشاور بخشداری مرکزی بجستان افزود: خوشبختانه با مشارکت کمیته امداد امام خمینی در شهرستان بجستان شاهد اجرای موفق این برنامه در جشنواره نعنا بودیم و امیدواریم که این طرح و این فرهنگ بیش از این در سطح جامعه اسلامی ما نهادینه شود.

جشنواره نعنا برای نخستین بار در کشور و در روستای زین آباد شهرستان بجستان برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.