×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۰۰ میلیون دلار صادرات زعفران در سال ۹۲

زعفران

زعفران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حسن خدنگی در حاشیه آیین راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز و تالار معاملات کارگزاران بورس کالا در مشهد به خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول زعفران بر اساس آمارها حدود ۸۵ هزار هکتار است.

وی افزود: برآورد میزان تولید این محصول در سال گذشته حدود ۳۱۱ تن است که نسبت به سال قبل از آن رشد ۲۰ درصدی دارد. خدنگی گفت: ضمن آنکه عملکرد تولید در واحد سطح هم با اندکی رشد از ۳،۲ کیلوگرم در هکتار به ۳،۷ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این میان ۸۰ درصد سطح زیر کشت و نیز میزان تولید زعفران کشور متعلق به خراسان رضوی است و بعد از آن خراسان جنوبی با ۱۸ درصد تولید کشور به میزان ۵۵ تن در جایگاه دوم قرار می گیرد. به گفته وی سهم ایران با ۳۱۱ تن تولید از کل تولید زعفران دنیا که ۳۳۱ تن است، ۹۴ درصد است و سایر کشورها در مجموع ۲۰ تن زعفران تولید می کنند.

این مقام مسئول افزود: اگر قیمت‌ها مشخص و شفاف باشد رقبا نمی توانند راحت وارد بازار شده و آن را از دست ما خارج کنند. وی با اشاره به حجم صادرات این محصول در سال گفت: پارسال ۱۳۷تن زعفران به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شد که بیانگر میزان ارزآوری خوب این محصول است.

ارزش افزوده زعفران در گرو برند ملی

خدنگی افزود: در این میان این ارزش افزوده زمانی نمود خواهد داشت که فرآوری و بسته بندی این محصول با جدیت بیشتر در قالب برند ملی انجام گیرد. وی عمده واحدهای بسته بندی و فرآوری این محصول را در استان های خراسان رضوی و جنوبی اعلام کرد و گفت: ۳۹۰ واحد در خراسان رضوی و ۱۸ واحد دیگر در خراسان جنوبی وجود دارد که در مجموع ظرفیت اسمی فرآوری و بسته بندی آنها بیش از ۴۰۰ تن محصول در سال است.

خدنگی با اشاره به پذیرش این محصول در بورس کالا و انجام معاملات نقدی آن گفت: ورود آن به بحث معاملات آتی هم می تواند در ساماندهی بازار آن و حذف و کاهش دخالت دلال ها و واسطه ها موثر باشد. سرپرست دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه برنامه جامع ساماندهی زعفران گفت: در پی آن هستیم تا در بودجه سنواتی، هزینه طرح ساماندهی دیده شود.

وی گفت: سال قبل با توجه به عدم تخصیص اعتبار ویژه برای طرح جامع به منظور حمایت از این محصول ۶۱۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش به خراسان رضوی اختصاص یافت که ۱۴۰ میلیارد ریال آن به خراسان جنوبی داده شد. خدنگی افزود: از محل اعتبارات یارانه‌های دولتی هم در این سال دو میلیارد ریال به خراسان رضوی و یک میلیارد ریال به خراسان جنوبی داده شد تا در بحث بهبود وضعیت تولید این محصول هزینه شود. وی در پایان از پیگیری کدکس بین المللی زعفران با محوریت جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه کمیته ادویه کدکس بین المللی خبر داد و افزود: بررسی ها انجام شده و امیدواریم با آن موافقت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.