×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات آنغوزه خراسان جنوبی به هندوستان

سال گذشته ۶۰ هزار و ۳۱۲ کیلوگرم آنغوزه از مراتع استان برداشت شد که بیش از ۹۰ درصد آن به خارج از کشور صادر شده است.

به گفته کارشناس مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان جنوبی، مقصد صادرات آنغوزه استان بیشتر کشور هندوستان برای تولیدات دارویی و تهیه ادویه است البته این گیاه دارویی به سایر کشورها نیز صادر می شود. پروانه در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ارز آوری فروش این محصول گفت: سال گذشته حدود ۹۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد نصیب بهره برداران محلی شده است.آنغوزه در بشرویه، طبس و قاین برداشت می شود و بیشترین برداشت مربوط به شهرستان طبس است.

این کارشناس مسئول گفت: برای برداشت گیاهان دارویی در استان طرح هایی تعریف می شود و برای اجرای این طرح ها باید مجریانی که در مزایده برنده می شوند ، پس از برداشت گیاه دارویی توسط بهره برداران محلی، برای بذرپاشی و انجام کارهای اصلاحی و احیای گونه اقدام کنند.وی افزود: هدف از اجرای طرح و انتخاب مجری، حمایت از بهره برداران محلی، کوتاه کردن دست دلال ها، جلوگیری از برداشت گیاهان در معرض خطر نابودی و احیای مراتع است.

این مجریان که با نظارت اداره کل منابع طبیعی انتخاب می شوند گیاه دارویی برداشت شده توسط بهره برداران محلی را خریداری و برای صادرات آن اقدام می کنند.به گفته مهندس پروانه، در مرحله انتخاب مجری اولویت با بهره برداران محلی است.

او یادآور شد: سال گذشته ۱۲ طرح برداشت آنغوزه در طبس، ۶ طرح در بشرویه و یک طرح در قاین اجرا شده است.آنغوزه برای درمان سرطان، میخچه، پینه، مسکن و محرک به کار می رفته است. در عطر سازی کاربرد دارد و ادرار آور نیز است.

این گیاه با طعمی قوی تر از پیاز یا سیر به شکل گم رزین (گم رزین مخلوط طبیعی جسم صمغی و ماده رزینی می باشد و معمولا مقدار رزین بیشتر از صمغ آن است) در دسترس است. در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم و محلی نیز به عنوان نگهدارنده یا ادویه به فروش می رسد. گاهی به میزان کم در برخی از شکلات ها، نوشابه ها، چاشنی ها و سس ها به کار می رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.