×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی سمیرم در معرض نابودی است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی علی حسین بهرامیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت های بی رویه در سالهای اخیر بویژه در این فصل عامل اصلی این آسیب جدی به طبیعت منطقه است.

وی با بیان اینکه لازمه جلوگیری از انقراض و افزایش تولید گیاهان دارویی حراست از این گونه هاست افزود: سمیرم با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه های زاگرس و آب و هوای معتدل همه فصل ها را در خود دارد و از مراتع خوبی برای تولید گیاهان دارویی برخوردار است.

بهرامیان گفت: سالانه مقدار زیادی از گیاهان دارویی وحشی در شهرستان سمیرم به صورت خود رو تولید و عمده آن توسط ساکنان و روستاییان استانهای همجوار سمیرم برداشت می شود.

وی اضافه کرد: برداشت قبل از بذر افشانی گیاه و بیرون آوردن ریشه و پیازچه گیاهان دارویی در کنار برداشت های بی رویه موجب شده تا زنگ خطر انقراض برخی از این گونه های خدادادی به صدا درآید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت برای حفظ برخی گونه های پر مصرف اقدام به کشت آنها شده و ۱۰ هکتار موسیر و هشت هکتار کرفس کوهی با همکاری کشاوزان علاقه مند و اداره منابع طبیعی شهرستان کشت شده است.

وی با اشاره به خطر خشکی زودهنگام مراتع با ورود عشایر و گرمای هوا افزود: منابع آبی منطقه کاهش زیادی داشته است.

ˈزرین گیاهˈ، ˈکرفسˈ، ˈآنغوزهˈ، ˈلیزکˈ، ˈریواسˈ، ˈبیلهرˈ، ˈترهˈ، ˈموسیرˈو ˈجاشیرˈ ، ˈ چوئهˈ ، ˈ بومادرانˈ و ˈگنبوˈ برخی از گیاهان خوراکی و دارویی در این منطقه و دامنه های دنا هستند که گل نداده و آفتاب ندیده معاش سودجویان و کالای پرقیمت بازارهای شهرهای سایر استانها می شوند.

شهرستان سمیرم با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در زاگرس مرکزی واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.