×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سنبل الطیب گیاهی دوساله است که معمولا آن را دوساله کشت و کار می کنند تا ترکیبات دارویی آن در سال دوم تکمیل گردد.

اگر برداشت سال اول صورت گیرد به علت عدم تکمیل ترکیبات دارویی به سختی مورد استفاده شرکت های داروسازی قرار می گیرد.

والرین مهمترین ترکیب دارویی این گیاه بوده و عمدتا از ریشه استخراج می گردد. این گیاه بومی شمال غرب کشور بوده و به سختی در هر منطقه ای رشد می کند. چرا که توانایی رشد در هر خاکی را ندارد.

ریشه ای راست اما افشان دارد و اگر خاک نرم و بافت آن مناسب نباشد عملکرد و رشد ضعیفی خواهد داشت. عمدتا کشاوزان از کشت این گیاه هراس دارند چرا که هیچ مدیریتی برای کشت و کار آن در منابع نیامده است لذا ریسک نمی کنند.

خاک خوب در گیاهان مختلف تعاریف متفاوتی می تواند داشته باشد. برای مثال گیاه آفتابگردان را در نظر بگیرید این گیاه برای رشد خود نیازمند خاک غنی و نسبتا رسی می باشد البته استدلال ما از خاک رسی به توانایی خاک در نگاه داشتن گیاهی مانند آفتابگردان با سنگینی محصولش می باشد.

اگر خاک شنی باشد شاید با کمترین وزش بادی گیاه ورس کرده و محصول از بین رود. اما در محصولاتی مانند سنبل الطیب یا سبزیجاتی مانند هویچ و ترب نرم بودن خاک بسیار حائز اهمیت می باشد.

اگر خاک سفت و رسی باشد رشد ریشه به کندی صورت گرفته و عملکرد بسیار پایین می آید. پس یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریتی در احداث مزرعه سنبل الطیب مرغوب و مناسب بودن خاک می باشد.

دقت کنید بافت خاک با نوع خاک فرق می کند. ممکن است نوع خاک شنی و سبک باشد ولی بافت خاک و خاکدانه سازی آن مناسب کشت این گیاه نباشد. پس دقت کنید که حفظ آب در خاک به گونه ای که ایجاد خفگی نکند بسیار مهم می باشد.

مهدی قنبری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.