×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعلام گیاهان دارویی مورد نیاز طب سنتی به وزارت جهادکشاورزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از  فارس، محمود خدادوست در حاشیه همایش طب سنتی و زندگی سالم در وزارت بهداشت گفت: طب ایرانی قدمت چندین هزار ساله دارد و چون ریشه در باورهای مردم دارد توصیه‌هایش مقبولیت‌های بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ظرفیت طب سنتی غنی و پیام اصلی آن حفظ تندرستی است که به ۶ اصل خوردن و آشامیدن، آب و هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتقان و امراض مفصلی استوار است.

خدادوست گفت: در واقع بر اساس این ۶ اصل ضروری، سبک زندگی تعریف می‌شود و برای اصلاح این سبک تدابیری وجود دارد که می‌توان آنها را عملی کرد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت افزود: اگر ۱۰ شعار اصلی خوردن با اشتهای واقعی، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، خوب جویدن، مصرف یک نوع غذا، اول شب خوابیدن، سحر‌خیزی، ورزش مناسب، سلامت معنوی، کاهش استرس و مصرف نان سبوس‌دار در سبک زندگی افراد در نظر گرفته شود زندگی عاری از بیماری خواهیم داشت.

خدادوست برنامه‌های طب سنتی را بر اساس سیاستهای ابلاغی نظام سلامت، تولید گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد گیاهان دارویی موردنظر خود را به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دهد و این وزارتخانه آنها را توسعه و حمایت کند.

وی افزود: بنابراین تولید گیاهان دارویی تا بسته‌بندی و روزآ‌مدن کردن روش‌های استاندارد تشخیص و درمان به همراه توسعه دانشکده‌های طب سنتی و داروسازی از برنامه‌هایی است که در راستای سیاست‌های نظام سلامت اجرایی می‌شوند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت بر استفاده از تجارب خارج از کشور تأکید کرد و گفت: علی‌رغم قدمت ما در طب سنتی که از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم متأسفانه این طب در کشور پشتوانه ندارد و سایر کشورها جلوتر از ما حرکت می‌کنند.

وی از تشکیل کارگروهی برای اجرای سیاست‌های نظام سلامت در حوزه طب سنتی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷ دانشکده مصوب طب سنتی و در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی رشته مصوب طب سنتی داریم اما همه این دانشگاه‌ها دانشجو نمی‌پذیرند.

خدادوست ادامه داد: امسال ۳۰ نفر از دستیاران طب سنتی فارغ التحصیل می‌شوند و به عنوان هیئت‌ علمی می‌توانیم از آنها برای تدریس استفاده کنیم. این در حالی است که ۶۶ نفر در سال گذشته پذیرش شدند و امسال ظرفیت پذیرش افزایش می‌یابد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در رابطه با ساماندهی عطاری‌ها گفت: در برنامه‌های جدید بر نظارت بیشتر عطاری‌ها تأکید شده و جلسات متعددی با معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت و دو جلسه با وزارت صنعت برگزار کردیم چرا که این یک کار بین‌بخشی است.

وی تصریح کرد: باید‌ها و نباید‌های ساماندهی عطاری‌ها باید طراحی شوند. این بسته در وزارت بهداشت در حال آماده‌سازی است و بخشی از آن مربوط به اعطای مجوز از سوی وزارت صنعت است.

خدادوست همچنین درباره تعرفه خدمات طب سنتی گفت: سال گذشته بر روی تعرفه این خدمات کار کارشناسی شده بود و ۱۲ خدمت تعریف شد اما به شورای عالی بیمه نرفت.

وی ادامه داد: به همین منظور برای بازبینی آن کارگروهی تشکیل شده و پس از رفتن به شورای عالی بیمه بر روی تعرفه پیشنهادی چانه‌زنی خواهد شد و ممکن است تعداد خدمات تحت پوشش بیمه کاهش یابد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت همچنین از ورود رشته طب سنتی به دانشکده‌های علمی و کاربردی خبر داد و گفت: رشته‌های مرتبط با نظام سلامت، قرار است در دانشکده‌های علمی _ کاربردی با نظارت وزارت بهداشت آموزش داده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.