×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۸۰ تن ریشه شیرین بیان در رفسنجان برداشت شد

عباس گلچین در گفت و گو با ایرنا افزود: شیرین بیان از گیاهان دارویی خودرو است که کمتر کاشت می شود و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر روز به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مدت زمان برداشت فعالیت می کنند.

وی گفت: زمان برداشت این گیاه در اراضی کشاورزی فصل بهار است ولی در اراضی کشاورزی رفسنجان در تمام فصول سال قابل برداشت است.

وی اضافه کرد: قسمت های مورد استفاده گیاه شیرین بیان، ساقه زیرزمینی و ریشه آن است که موجب شیرینی این گیاه می شود و ترکیب موجود در ریشه های گیاه به نام اسید گلیسریک است و چندین برابر شکر معمولی شیرینی دارد.

گلچین خاطرنشان کرد: این گیاه در منطقه رفسنجان در اراضی کشاورزی رویش دارد و کشاورزان این گیاه را به عنوان گیاه مزاحم و علف هرز می شناسند که برای از بین بردن آن متحمل هزینه های فراوانی می شدند.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته با احداث کارخانه های فرآوری شیرین بیان در کرمان، اقدام به خرید این گیاه با ارزش می شود.

وی افزود: گونه های گیاهی خوراکی، دارویی و صنعتی در رفسنجان مانند بومادران، خاکشیر، کلپوره، آویشن، آلاله، ریواس، آنغوزه شیرین و انغوزه تلخ است و این پوشش گیاهی در رفسنجان در مناطق سرچشمه، ارتفاعات راویز و ارتفاعات شرق نوق و کوه های خنامان و مناطق دشت کشکوییه یافت می شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان با اشاره به اینکه با فرارسیدن فصل بهار انواع گونه های گیاهی در رفسنجان برداشت می شود، تصریح کرد: گونه های گیاهی صنعتی در این شهرستان نظیر گون، کتیرا و اشتیان (اشلون) است.

وی مساحت کل اراضی این شهرستان را ۸۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان، ۴۵۰ هزار هکتار مرتع، ۱۷هزار هکتار جنگل مصنوعی (تاغ)، ۳۲ هزار هکتار جنگل مخروبی شهرستان و ۲۴ هزار هکتار بیابان است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.