×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حفاظت از کرفس کوهی به مردم سپرده شد

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت:در منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ که بخشی از محل رویش این گیاه با ارزش است ،حفاظت کرفس با مشارکت مردم صورت می گیرد.

ˈغلامرضا بابایی ˈ روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در ۵۰۰هکتار از دهستان موگویی در شهرستان کوهرنگ کرفس کوهی رویش می کند که مردم از این گیاه حفاظت خواهند کرد.

به گفته وی،پس از برداشت بذر کرفس کوهی ،بذر برای کشت و تکثیر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت:کرفس موجود در بازار چهارمحال و بختیاری از استانهای خوزستان و اصفهان وارد شده است و کندن ریشه کرفس و بوته کنی آن موجب تخریب این گیاه می شود.

به گزارش ایرنا،با دمیدن بهاران در کوه و دشت صحرا و آغاز زندگی در طبیعت، سرسبزی و شادابی همه جا را فرا می گیرد و رودخانه ها جاری می شوند و بوی خوش گیاه در همه کوهها و دشتها منتشر می شود و برفهای در دل خاک ذوب می شوند.

با وجود این همه زیبایی طبیعت، عده ای نیز به دنبال بهره گیری و استفاده هر چه بشتر از این تازه شدن های بهار هستند.

کرفس گیاهی خوش بو و سبز رنگ است،که در دامنه کوهساران چهارمحال و بختیاری و قلل زردکوه در رشته کوره زاگرس رشد می کند و طعم و بوی آن هوا را معطر می کند.

براساس آخرین یافته های محققان علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری کرفس کوهی سبزی معطری است، که می تواند ترشح اسید معده را کاهش دهد و همین ویژگی های خاص کرفس و طعم خاص و بوی خوش آن کافی است، تا این طلای سبز مشتری سفره های مردم شود.

سالهای گذشته عده ای افراد سودجو به دنبال فروش و برداشت غیرقانونی این گیاه به طلای سبز نامیده می شود ، بودند.

به دلیل برداشتهای غیر مجاز و غیر اصولی این گونه گیاهی در استان در حال انقراض است و رویش این گیاه بومی به دلیل برداشت های غیرمجاز و غیر اصولی در بسیاری از مناطق از بین رفته و این گیاه دیگر رویشگاههای خود را از دست داده است.

به دلیل بهره برداری غیراصولی، سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال وبختیاری از دست رفته و یا تخریب می شود.

هم اکنون بیش از یک هزار گونه گیاهی در مراتع چهارمحال و بختیاری شناسایی شده، که به دلیل بهره برداری غیرمجاز و غیر اصولی گونه هایی مانند کرفس در این استان روبه انقراض است.

به گزارش ایرنا، گونه مرتعی کرفس چهارمحال وبختیاری به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه بومی کرفس از ابتدای بهار و فروردین در مراتع و کوه های چهارمحال وبختیاری رویش می کند و در زبان محلی به ˈ کلوس ˈ معروف است ، که خاصیت دارویی و غذایی دارد و بسیار خوش می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.