×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت و تولید گیاهان دارویی منجر به توسعه صنعت داروسازی شده است

نیکخواه بهرامی کارشناس ارشد تحقیقات گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجودآمدن و تاریخچه گیاهان دارویی در دنیا افزود: از روزی که بشر با درد و بیماری مواجهه شد به دنبال درمان آن بوده، لذا سابقه درمان با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ‌ زیست‌بشر روی کره خاکی است.

 وی با اشاره به اینکه طبیعت و گیاهان بزرگترین منبع تامین غذا و داروی بشر بوده و هست، اضافه‌کرد: استفاده از گیاهان دارویی بر پیشگیری و درمان بیماری‌ها با تاریخ زندگی انسان هم زمان است.

 بهرامی گفت: در این راستا در طول دوره‌های مدید تجربیات ارزشمندی بدست آمده و این تجربیات به صورت سینه به سینه یا دست نوشته‌ها به نسل‌های بعدی و جوامع دیگر انتقال یافته و با توسعه تدریجی آن تبدیل به دانش وعلم طب شده است.

 وی با اشاره به قدمت بعضی از کشورها در این زمینه خاطرنشان کرد: بعضی از کشورها در این زمینه پیش قدم بوده‌اند، بطوری که دست نوشته‌ها الواح و کتب بدست آمده بیانگر این موضوع است که کشورهایی مانند یونان، چین، ایران، مصر وهند در طب و استفاده از گیاهان دارویی درگذشته سرآمد دیگر کشورها بوده‌اند.

 وی بیان کرد: قدیمی‌ترین کتاب چین منصوب به شینون ( ۲۸۰۰ ق.م) ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی را شرح داده بقراط ( ۳۷۷ق.م) کاربرد دارویی ۴۰۰ گونه گیاهی را شرح داده است و ظهور دانشمندانی نظیر سقراط، دیو سکورید، رازی، هروی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، جرجانی و خاندان بختیشو سبب گسترش این علم در جهان شده‌اند و کتاب قانون ابن‌سینا یکی از کتب قدیمی مطرح در طب سنتی است.

 این پژوهشگر با اشاره به اینکه هر روز بر دانش طب سنتی و بهره‌برداری و استفاده از گیاهان داوریی اضافه می‌شد، گفت: به دلیل ارزان، سهل‌الوصول و سریع‌الاثربودن داروهای شیمیایی خیلی سریع مورد توجه و اقبال قرار می‌گرفت که گاهی مصرف بالای این داروها هر روزه بر تنوع و تعدد آن اضافه می‌شد، تا اینکه اثرات جانبی و سوء داروهای شیمیائی مشخص شد و ادامه مصرف این داروها بخصوص مصرف بی‌رویه آنها مورد سئوال قرار گرفت و گذشت زمان و تحقیقات بیشتر این موضوع را تایید کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.