×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رویش گیاهان دارویی مردم خاش را به کوه و دشت کشانده است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، پرورش گیاهان دارویی از جمله بومادران، موره، رازیانه، شیرین بیان، گل گاوزبان، آویشن، پونه، درمنه سیاه و سفید، گلدر، ریواس و دهها گیاه دارویی در کنار رشد انواع قارچها و سبزی های کوهی تنها گوشه ای از قابلیت های فراوان این منطقه در زمینه تولید گیاهان دارویی محسوب می شود که توجه نکردن به آن از طریق روش های صنعتی سبب می شود از این ظرفیت بسیار مهم و اساسی آن گونه که شایسته است استفاده نشود.

بنا به اظهار برخی کارشناسان، بی توجهی به تولید این گیاهان به صورت صنعتی و بسته بندی نامناسب و صادرات آن به صورت فله ای باعث شده است تا درآمد حاصل از آن برای مردم بسیار اندک باشد در حالی که همین نعمتهای باارزش در کشورهای دیگر به صورت تجاری و با بسته بندی های شیک و زیبا و با نام کشورهای واسطه با قیمت های بسیار بالا به بازارهای جهانی عرضه می شود.

گیاهان دارویی و خوراکی در گذشته فقط مورد توجه ساکنان مناطق روستایی بود اما اکنون تهیه و فروش آنها در مناطق مختلف شهر خاش نیز رواج یافته و به منبع درآمدی برای روستاییان و فروشندگان شهری تبدیل شده است.

دامنه کوهها و دشتهای مستعد خاش در این روزها و بویژه ایام نوروز میزبان گروههای مختلف مردم شهری و روستایی است که برای استفاده از سبزی های آشنا و گیاهان صحرایی شناخته شده بر دامن کوهساران آمده تا علاوه بر گذراندن یک روز در دل طبیعت و استفاده از زیبایی های آن سبزی های کوهی را نیز توشه سفر یک روزه خود کرده و همراه برند.

این گیاهان آنقدر متنوع و گوناگون هستند که برای شناسایی آنها برحسب کاربرد و ویژگی های فصلی و اقلیمی به دسته ها و گونه های مختلف دسته بندی می شود.

سبزی های صحرایی به لحاظ ویژگی های خاص خود در درمان های خانگی و آشپزخانه بسیار مورد توجه بانوان هستند.

سبزی های کوهی خاش که برخی از آنها با سایر مناطق کوهستانی کشور مشترک است در غذاهایی مانند آش، کوکو، پلو، کوفته و سالاد مورداستفاده قرار می گیرند و بخشی نیز برای درمان دارویی، تقویت کننده، آرام بخش و مصارف بهداشتی و آرایشی کاربرد دارند.

سبزیجات صحرایی طیف گسترده ای از گیاهان را شامل می شود که در مناطق مختلف با نام های متفاوت مشهور و بومی همین منطقه هستند.

بهره گیری از گیاهان دارویی در صنایع غذایی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ های خوراکی و غیرخوراکی اهمیت کشت و فرآوری این گونه گیاهان را صدچندان می کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش درباره مزایای فرآوری گیاهان دارویی گفت: فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به صورت اسانس، عصاره، شربت و قرص موجب سهولت استفاده و استقبال مصرف کنندگان و ارزش افزوده و سود بیشتری برای کشاورز، تولید کننده و نیز بهره بردارن از دامان طبیعت می شود.

امان الله طوقی بیان کرد: استفاده از گیاهان دارویی موجود در طبیعت مقرون به صرفه بوده و موجب اشتغال زایی نیز می شود، اما بهره برداری غیراصولی این گونه گیاهان را در معرض انقراض قرار می دهد به همین سبب باید روش های صحیح بهره برداری به بهره برداران آموزش داده شود و کشاورزان و روستاییان نیز زمین های خاصی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گیرند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی به صورت پراکنده در طبیعت یافت می شوند که جمع آوری آنها نیازمند صرف زمان و نیروی کار زیاد است و از طرفی شاید گیاهان هنگام جمع آوری آلودگی هایی را به همراه داشته باشند به همین سبب ضروری است زمین های مخصوص و آماده ای برای کشت وسیع گیاهان دارویی در اختیار متخصصان قرار گیرد.

وی چهار فصل بودن کشور را مزیت قابل توجهی برای رویش گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی گیاهان به راحتی در مناطق خشک و کم آب رشد می کنند می توان برای پوشاندن بیابان ها و استفاده از زمین های بایر با حداقل هزینه به کشت گیاهان دارویی پرداخت.

مدیر جهاد کشاورزی خاش افزود: گرچه پیشرفت های علم پزشکی و داروسازی در سال های گذشته چشمگیر بوده، اما گیاهان دارویی به عنوان یک سرمایه مهم خدادادی باعث دوام سلامت انسان شده و اکثراً فاقد عوارض جانبی هستند به همین دلیل رویکرد مردم به استفاده از این منابع درمانی افزایش پیدا کرده و این یکی از مؤثرترین عوامل افزایش توجه به کشت گیاهان دارویی است.

به گزارش ایرنا، شهرستان خاش مستعد رویش افزون بر۴۰۰ گونه گیاهی به صورت طبیعی است که تعداد اندکی از آنها شناسایی شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرند.

اکنون برخی از روستاییان و عشایر شهرستان خاش با فروش گیاهان رشد یافته درطبیت مانند قارچ ،راب، پونه ، آویشن و غیره منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کرده اند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.