×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آویشن همدان رو به انقراض است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، “رامین امیری” در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر در استان همدان آویشن به صورت زراعی و انبوه کشت نمی‌شود و آویشنی که اکنون در بازار و عطاری‌ها موجود است از طبیعت جمع‌آوری می‌شود و همین برداشت بی‌رویه این گیاه دارویی را در خطر انقراض قرار داده است.

وی به کشاورزان و روستائیان توصیه کرد نسبت به کشت گیاه دارویی آویشن اقدام کنند چراکه شرایط آب و هوایی استان همدان و پراکنش دو نوع آویشن کرک آلود در استان، موجب می‌شود کیفیت و کمیت اسانس و مواد موثره آویشن‌های موجود در منطقه از شرایط مطلوبی برخوردار باشد.

امیری با تاکید بر اینکه کشاورزان و روستائیان می‌توانند در صورت امکان نسبت به کشت این گیاه دارویی بسیار ارزشمند اقدام کنند، اظهار کرد: طی مطالعات صورت گرفته در استان گیاه آویشن یک گیاه چند ساله است که ۸۰ هزار نشاء این گیاه برای کشت یک هکتار کافی است و در سال اول و دوم ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم آویشن خشک شده تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آویشن (Thymus spp) از گیاهان دارویی و معطری است که در بیشتر مناطق معتدله از جمله استان همدان رویش دارد و از جمله گونه‌های مهم موجود در استان می‌توان به آویشن دنایی، کرک‌آلود و آناتولی اشاره کرد که در مناطق مختلف استان پراکنش دارند.

کارشناس معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد همدان تصریح کرد: گونه‌های مختلفی از این گیاه دارویی در کوهستان‌های ایران بویژه در کوهپایه‌های شهرستان اقلید با نام آویشن شیرازی می‌روید و در همدان به آن آزربه و در کوخرد هرمزگان به آن اَوشُه می‌گویند.

وی اضافه کرد: آویشن در جلگه دشت‌های میانی استان بوشهر نیز می‌روید و در گویش دشتی بوشهری به آن اُوشِه می‌گویند، همچنین در استان کردستان واقع در شهرستان بیجار گروس نیز به وفور می‌روید که به زبان محلی کردی گروسی به آن اَزوِه می گویند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.