×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرزه، داروی گیاهی برای کاهش چربی خون

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی،ˈروزبه فرهودیˈ افزود: مرزه علاوه بر موارد فوق در تهیه اسانس های خوشبو، ترکیبات ضد درد و رفع التهاب استفاده می شود.

وی اظهارکرد: برای کاهش چربی خون توصیه می شود یک قاشق برگ خشک مرزه به تنهایی یا همراه با کمی ماست کم چرب بصورت روزانه (میان وعده صبح یا عصر) صرف شود و افرادی که دارای طبع گرم هستند مصرف مداوم این گیاه باید با احتیاط صورت گیرد.

فرهودی بیان کرد: در مواردی نظیر اسهال، معده درد، زخم معده و روده و وجود انگل های روده ای توصیه می شود این گیاه به صورت جوشانده یا پودر خشک مصرف شود.

وی افزود: نوشیدن یک استکان از این جوشنده بصورت ناشتا و حداقل نیم ساعت قبل از صرف صبحانه در دفع انگلها و تقویت دستگاه گوارش نافع است واین جوشنده رامی توان برای درمان آفت دهانی و زخم های لثه نیز روزانه به صورت غرغره استفاده نمود.

فرهودی گفت: برای تهیه جوشانده این گیاه باید یک لیتر آب جوش را به ۱۰۰ گرم اندام هوایی تازه یا ۳۰ گرم اندام هوایی خشک شده گیاه اضافه و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در معرض بخار قرار داد تا کاملا دم بکشد.

 پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان این که مصرف روغن گیاه مرزه در آرامش اعصاب بویژه در افرادی که خواب نامنظم دارند، موثر است، افزود: می توان از این روغن برای بخور فضای خانه همچون حمام استفاده کرد.

برای تهیه روغن مرزه باید ۱۰۰ گرم اندام هوایی مرزه تازه را در ۳۰۰ میلی لیتر روغن زیتون، بادام یا کنجد ریخته و این مخلوط را حداقل ۴ هفته در جای خنک و سایه نگهداری کرد.

مرزه گیاهی است معطر از خانواده نعناعیان است که بصورت خودرو در اکثر مناطق فلات ایران می روید و گونه های مختلفی از آن با نام هایی چون مرزه سهندی، مرزه بختیاری و مرزه شیرازی شناخته شده است.

مرزه دارای طبیعت نسبتا گرم و خشک است و قسمت عمده مورد استفاده این گیاه سرشاخه های جوان و برگ ها می باشد که به صورت خشک و تازه مصرف می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.