×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی در مرکز رشد فناوری سرپل ذهاب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ˈابراهیم باباخانیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده های آن با استقبال عمومی مواجه شده است و مصرف آن روز به روز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: در سیستم عرضه سنتی گیاهان دارویی مشکلات زیادی از نظر بهداشتی، کیفیت مواد گیاهی وجود دارد و کنترل این محصولات توسط مراکز بهداشتی به راحتی امکان پذیر نیست.

باباخانی اظهار کرد: لذا به نظر می رسد این روش عرضه گیاهان دارویی در آینده نه چندان دور توسط وزارت بهداشت محدود شده و با محصولات بسته بندی شده جایگزین شود.

مدیر بوستان علم و فناوری سرپل ذهاب گفت: عرضه گیاهان و فرآورده های دارویی استاندارد بصورت بهداشتی و با کیفیت مطلوب که براحتی قابل کنترل باشد و استفاده از آنها برای مصرف کنندگان مطمئن و آسان باشد از نیازهای مهم سال های آتی مردم منطقه است.

وی اضافه کرد: گیاهان مورد استفاده برای بسته بندی شامل ملیس، به لیمو، نعنا فلفلی، گل گاو زبان، چای ترش، آویشن و تعدادی از گیاهان دارویی موجود در غرب کشور می باشد.

وی گفت: در این طرح عرضه گیاهان دارویی، معطر و ادویه ای استاندارد شده و باکیفیت بالای مواد موثر به صورت مفرد یا ترکیبی در بسته بندی های بهداشتی به صورت های مختلف بسته بندی مانند شاسه، جعبه و تی بگ خواهد بود.

باباخانی اضافه کرد: این محصولات می تواند توسط همه مردم بویژه بیماران به عنوان دمنوش ها، جوشانده ها، طعم دهنده ها مورد استفاده قرار گیرد و می تواند موجب ارتقای سطح سلامت جامعه شود.

وی، از مزایا و نوآوری های طرح فرآوری بهداشتی را کنترل کیفی مواد اولیه و محصول نهایی، کنترل بهداشتی محصولات در فرآیند تولید، جایگزینی محصول با عرضه سنتی در عطاری ها، امکان حضور در بازارهای داخلی و خارجی، بسته بندی گیاهان دارویی سنتی منطقه که توسط شرکت های دیگر انجام نمی شود، ایجاد اشتغال، فعال شدن تولید گیاهان دارویی در بخش کشاورزی منطقه را نام برد.

وی گفت: هم اکنون چنین واحد تولیدی در غرب کشور وجود ندارد و در کل کشور تنها چند واحد هستند که در زمینه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی مشغول به فعالیت می باشند که یکی از آنها در سرپل ذهاب فعال است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.