×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، پس از سال ها ممنوعیت طب سنتی در ایران قرار است به این اصل علم پزشکی رجوع شود؛ بر همین اساس اردیبهشت ماه امسال سند توسعه طب سنتی در ایران رونمایی شد. در پی رونمایی از این سند و تشکیل معاونت طب سنتی در وزارت خانه و رونمایی از نظام نامه نهضت توسعه مکتب طب ایرانی، منشور احیا و کاربرد طب ایرانی، فرم ثبت عوارض دارو ها و درمان طب سنتی، دارونامه و داروسازی طب سنتی و سند و کتابچه طب سنتی نیز به عنوان مبنای قانونی در کشورتعریف شده است اما در مشهد دانشگاه علوم پزشکی و موسسه تحقیقات حجامت خراسان رضوی هر یک خود را میراث دارطب می دانند.

در این زمینه مدیر کل انجمن طب سنتی ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: توسعه طب سنتی و اسلامی فقط به وسیله دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند انجام شود هرچند مهم ترین رکن توسعه این طب است.

نگاه به طب سنتی و اسلامی اصلاح شود

به گزارش خراسان، دکتر «سید مهدی غضنفری» مدیرکل انجمن طب سنتی ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که همزمان با دوره آموزشی طب سنتی، اسلامی در مشهد آغاز به کار کرد، با بیان این مطلب افزود: طب سنتی و اسلامی در فرهنگ و تمدن ما ریشه دارد و لازم است برای توسعه این طب از بخش هایی که تولیت فرهنگی و مردمی دارند، کمک گرفته شود.

وی با بیان این که دوره های ویژه ای برای پزشکان و متخصصان برگزار می شود، گفت: باید نگاه به طب سنتی اصلاح شود و استفاده بیماراز داروهای گیاهی تقبیح نشود.غضنفری تاکید کرد: طب سنتی و اسلامی برای اصلاح سبک زندگی برنامه دارد. از این رو توسعه آن، سبب ارتقای سلامت و آرامش در جامعه می شود. براین اساس دوره های آموزش عمومی «چگونه سالم زندگی کردن» پیش بینی شده است.

وی افزود: آموزش های عمومی نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز از طریق خانه های بهداشت پیگیری و ارائه می شود تا افراد با کمک این آموزش ها بدانند که چیپس و پفک برای سلامت آن ها مضر است و می توانند مصرف کشک و قره قوروت را جایگزین این خوردنی ها کنند.

غضنفری به برخی سوء استفاده ها از طب سنتی و اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این عرصه سال ها مورد سوء استفاده شدید قرار گرفته است چون مردم به دنبال روش هایی هستند که هزینه های درمان را کاهش دهند به همین دلیل گرفتار شیادان می شوند.وی از شناسایی افراد باسواد در حوزه طب سنتی خبرداد و افزود: این افراد اگر چه ممکن است تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند ، اما با توجه به تجربه و توانمندی شناسایی شده اند و از علم آن ها استفاده می شود.

چالش دانشگاه ها با فعالان طب سنتی

غضنفری درباره چالش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با فعالان طب سنتی گفت: این چالش به دلیل رشد قارچ گونه موسساتی است که از مردم هزینه های زیادی را برای درمان یا آموزش طب سنتی دریافت می کنند البته دانشگاه علوم پزشکی باید برای موسسات و انجمن هایی که همکاری و فعالیت های مناسبی دارند شرایط را تسهیل کند.

وی با بیان این که آموزش و پرورش باید متون درسی را براساس سبک زندگی اسلامی ایرانی تغییر دهد، تاکید کرد: در سبک زندگی اسلامی ایرانی دستور های ویژه ای حتی برای خوردن و آشامیدن، خوابیدن و… وجود دارد اما متاسفانه تاکنون از این فرهنگ غنی بهره لازم را نبرده ایم. غضنفری یاد آور شد: دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، علوم پزشکی غربی ها را می آموزند و حتی یک واحد درسی طب سنتی و اسلامی هم ندارند؛ اگر چه چند سال قبل قرار بود دوهفته بازآموزی طب سنتی و اسلامی داشته باشند اما این طرح عملی نشد.

وی گفت: تنها ۳۰۰ دانشجوی طب سنتی و ۱۵۰ نفر در رشته گیاهان دارویی در کشورتحصیل می کنند و تاکنون نیز ۳۰ متخصص طب سنتی دانش آموخته شده اند.غضنفری گفت: ابن سینا ایرانی است اما طب او را در غرب بهتر از ایران می شناسند همان طور که ارزش زعفران و فرش ما را بهتر از خود ما می شناسند و قدر می دانند.

ورود طب سنتی به دانشگاه ها
وی درباره نحوه ورود طب سنتی به دانشگاه های دیگر کشورها اظهار کرد: چین از سال ۱۹۵۰ برای احیای طب سنتی خود اقدام کرد، در حالی که در کشور ما این رشته در سال ۸۶ وارد دانشگاه شد و هنوز در سطح درمانگاه و مطب خدمات طب سنتی را ارائه می کنیم و در کشور حتی یک بیمارستان طب سنتی- اسلامی نداریم.غضنفری درباره فعالیت های انجمن طب سنتی ایران اظهار کرد: این انجمن علمی وابسته به وزارت بهداشت است و بازوی کارشناسی وزارت است که در زمان بازرسی ها وقضاوت های پزشکی به قاضی کمک می کند.

آموزش مبانی طب اسلامی
در این نشست «حسین علی قهرمانی» مدیر مرکزفرهنگی تبلیغی شهید هاشمی نژاد با اشاره به برگزاری چهارمین دوره آموزش مبانی طب ایرانی اسلامی در این مرکز گفت: این دوره شامل ۱۸ جلسه است که روزهای پنج شنبه هر هفته تا پایان سال برگزار می شود.

قهرمانی یاد آور شد: غافل نگه داشتن مردم ایران و آسیا از طب سنتی و اسلامی یکی از راهبرد های تعیین شده کنگره آمریکاست تا به منافع مصرف داروهای شیمیایی دست یابند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.