×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم داروهای گیاهی کشور به ۵ درصد از کل داروها رسیده است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی اعلام کرد: سال آینده، سبد دارویی داروها و فرآورده‌های گیاهی به بیش از ۵ در صد افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسن عصاره اظهار داشت: براساس برنامه پنجم توسعه، میزان درصد داروهای تجویز شده با پایه گیاهی پنج درصد پیش بینی شده است که هم اکنون، این میزان چهار درصد است و انتظار براینست، تا سال آینده به بیش از پنج درصد افزایش یابد.

وی افزود: کشور ما به لحاظ اقلیمی کشوری ممتاز با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی است که حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران رویش دارند که از نظر تنوع گونه ای، دو تا سه برابر قاره اروپاست و از این گونه بیش از ۲۱۰۰ گونه دارای دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای ، آرایشی و بهداشتی و سایر مواد هستند که نزدیک به ۱۷۳۰ گونه آن به عنوان گیاهان بومی ایران ( اندمیک) شناخته شده اند.

عصاره به نگرش جهانی در مصرف داروها با منشاء گیاهی و فراورده های طبیعی اشاره کرد و گفت:‌ به لحاظ این رویکرد جهانی، حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال‌های اخیر به بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: براساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، در کشور ما اقدامات بسیارخوبی در این زمینه آغاز شده است و با ایجاد شرکت های دانش بنیان، موادگیاهی فراوری شده و به صورت محصولاتی با ارزش افزوده مناسب، تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، ۲۰۲ شرکت در این حوزه فعال بوده که تعدادی از آنها در حال حاضر مراحل تعیین صلاحیت، به‌ عنوان دانش بینان شدن را در کارگزاری مربوطه طی می‌نماید، درکشور فعالیت می‌کنند که محصولاتی با قابلیت تجاری شدن تولید می‌کنند و این ستاد از ۹۶ محصول که در مرحله تجاری شدن است، به طور ویژه تا سقف ۱۰۴ میلیارد ریال حمایت کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، به دیگر حمایت های این ستاد از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این ستاد، همچنین برای حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی همکاری می کند.

وی افزود: در این نمایشگاه ها با معرفی محصولات گیاهی در ایران قراردادهای خوبی منعقد می‌شود، از جمله در سال جاری در نمایشگاه فناوری های نوین شنژن که در کشور چین برگزار شده است، قرارداد صادراتی با حجم اعتباری معادل یکصد میلیون دلار منعقد گردیده است.

عصاره خاطرنشان کرد: در طی چند سال گذشته، مسیر صادرات کشور ما از خام فروشی به تدریج تغییر کرده و هم اکنون صادرات از مواد خام به تولید مواد فرآوری شده با ارزش افزوده بالا رسیده است. به طوری‌ که، شاهد حضور محصولات متعدد گیاهی ایران در بازار های جدید اربیل، سلمانیه، تاجکستان، ترکمنستان و همچنین دم نوش‌های ایرانی در بازارهای اروپایی هستیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار امیدواری کرد:‌ با توجه به اقدامات گسترده و وسیعی که در جهت ایجاد محصولات دانش بنیان در شرف انجام می‌باشد، سال آینده، صادرات محصولات گیاهان دارویی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.