×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسمومیت یک خانواده در اثر مصرف بیش از حد گل گاوزبان و سنبل الطیب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دا رویی اقبال و توجه مردم به داروهای گیاهی هر روز بیشتر می شود. اما این گیاهان، در کنار خواص شان ممکن است خطراتی هم داشته باشند. به خصوص اینکه بسیاری از داروها توسط عطاری های غیرمجاز و غیر متخصص تجویز می شوند و ممکن است فرد را تا پای مرگ هم ببرند. اتفاقی که برای یکی از شهروندان تهرانی افتاده است.

خانواده نصراللهی هفته گذشته درگیر اتفاقی بودند که از خوردن داروی گیاهی شروع شد. آنها بعد از خوردن دم کرده گل گاو زبان و سنبل الطیب، در خیابان دچار مشکل شده و به بیمارستان منتقل شدند و یکی از آنها با مرگ هم دست و پنجه نرم کرد.

نصراللهی در تماس با مجله مهر گفت:«من و همسرم دم کرده گل گاو زبان و سنبل الطیب خوردیم و بعد از خانه مادر همسرم بیرون رفتیم. در خیابان حالمان به شدت بد شد. افت فشار شدید و سرگیجه داشتیم و بلافاصله خودمان را به بیمارستان رساندیم. چون خواهر همسرم هم از همین دم کرده خورده بود، با آنها هم تماس گرفتیم که گفتند او هم همین شرایط را پیدا کرده و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.»

نصراللهی و همسرش سه روز با همین حالت ها در بیمارستان بستری بودند اما خواهر همسرش وضعیت بدتری داشته است. او به کما می رود و بعد از چند بار شوک به زندگی باز می گردد.

مسئولان بیمارستان در حال پیگری این مسئله هستند. او می گوید:«گل گاو زبان و سنبل الطیب را به بیمارستان بردیم و قرار است آنها آن را آزمایش کرده و این هفته نتیجه را به ما اطلاع دهند. پزشکان می گویند یا مواد سمی با این دارو مخلوط بوده یا میزان سنبل الطیب آن آنقدر زیاد بوده که ما را دچار مسمومیت کرده است.»

لزوم ساماندهی و نظارت بر عطاری ها و داروهایی که در آنها فروخته می شود، مدت هاست مطرح است اما اتفاقی نمی افتد. ضمن اینکه ناآگاهی مردم از خواص و خطرات این داروها هم به مشکلات و بیماری های ناشی از آنها دامن می زند.

به طور مثال مصرف زیاد سنبل الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام بخش‌ها، خواب آورها و آنتی هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اما بسیاری از مردم از این خطرات با خبر نیستند و بعضی عطاری ها هم بدون توجه به چنین مسائلی داروهای گیاهی را در اختیار مشتری هایشان قرار می دهند. باور غلط بی ضرر بودن گیاهان دارویی تا به حال بسیاری از مردم را دچار بیماری کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.