×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بذر گیاه سالیکورنیای ایرانی در دستان محققان اسرائیلی!

حسین آخانی دکترای علوم گیاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، اظهار داشت: از بین هفت هزار و ۳۰۰ گونه‌های گیاهان ایران ۵۲۸ گونه گیاهان مانند تیره اسفناجیان، گز، گندمیان و کاسنی مقاوم به شوری هستند.

وی با اشاره به اینکه این گیاهان شکل تکامل‌یافته‌ای به خود گرفته‌اند و ساختاری منحصر به فرد پیدا کرده‌اند افزود: برای اینکه بتوانند در مقابل این شرایط سخت را تحمل کنند ساختار جدید به خود گرفته‌اند و گوشتی شده‌اند که تیره اسفنجیان این چنین تغییر کرده‌اند

آخانی با بیان اینکه طبق مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که از بین ۱۵ گونه سالیکورنیا در جهان پنج گونه جدید آن در ایران وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از این گیاه در کف زاینده‌رود خشک شده و تالاب گاوخونی می‌روید.

وی اظهار کرد: سالیکورنیا که گونه‌ای از کیاهان هالوفیت(شوری پسند) است دارای دانه‌هایی است که پروتئین و روغن موجود در آن معادل سویا است و به نوعی گیاه روغنی محسوب می‌شود. محققان امریکایی بر روی این گیاه مطالعات فراوانی را انجام داده‌اند اما تا به حال در ایران بر روی این گیاه مفید و مغفول‌مانده مطالعه‌ای صورت نگرفته است.

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اخیراً محققان اسرائیلی تحقیقاتی را بروی این گیاه انجام داده‌اند، اضافه کرد: متأسفانه اطلاعاتی در دست نیست که مشخص شود اسرائیلی‌ها چطور به بذر گیاه سالیکورنیا پرسیکای ایران دست یافته‌اند و در حال مطالعه هستند. این امر جای تعجب است که ما در کشور از خایر خود استفاده نمی‌کنیم اما کشورهای دیگر به راحتی بذز گیاه را به دست می‌آورند و مورد مطالعه و استفاده قرار می‌دهند. سال‌های بسیار تلاش داشتم تا بتوانم بر روی گیاهان شوری‌پسند کارکنم اما این امر میسر نشد.

وی عنوان کرد: گیاهان مفید هالوفیت فقط به سالیکورنیا محدود نمی‌شود بلکه گیاهی مانند تاغ وجود دارد که به صورت گسترده در فعالیت بیابان‌زدایی استفاده می‌شود و همچنین از گیاه C4 می‌توان به عنوان سوخت زیستی استفاده کرد که متأسفانه همچنان به آن بی توجه هستیم.

آخانی گیاه هالوفیت‌ اتریپلکس را به نوعی عامل ایجاد انقلاب در کشاورزی دانست و گفت: اغلب گون‌های خارجی وارد کشور می‌شود درصورتی که گیاهان موجود در کشور بسیاری مهم و مفید هستند و متأسفانه به صورت جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اگر از این گیاه به درستی استفاده شود قطعاً انقلابی را ایجاد خواهد کرد چراکه همیشه سبز است و می‌توان در زمستان که درختان و گیاهان از بین می‌روند از آن استفاده کرد.

وی گیاه شب‌بو را به عنوان مدل در تحقیقات ژنتیک و مولکولی معرفی کرد و ایران را مهد ۳۰ گونه گیاه گز در جهان دانست و در خصوص گونه‌های دیگر ایران گفت:. گیاه سالوادورا یا درخت مسواک که در جنوب ایران بسیار رشد دارد و همه دنیا بر روی آن تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند اما ایران همچنان در تحقیقات در حوزه این گیاه از دنیا عقب است. علاوه بر این بی‌توجهی سازمان جنگل‌ها و مراتع گون‌های دیگری را وارد کشور کرده است و تنوع‌زیستی منطقه جنوب ایران را با تهدید روبرو ساخته است.

این دکترای تنوع گیاهی خاطرنشان کرد: سیاستی که بعد از جنگ با عنوان سدسازی در کشور ایجاد شد و بودجه‌ای کلان را به خود اختصاص داد باعث شد این امر به عنوان عاملی برای تهدید گیاهان هالوفیت ایران به شمار رود.

  1. حسن

    با عرض سلام
    میخواستم بدونم بذر این گیاه رو از کجا میشه تهیه کرد

  2. بهزاد

    اطلاعات بسیارخوبی ارائه شده بااین تنوع گیاهی ماباید خشکسالی راتعریف وتجربه کنیم.من درزمینه فضای در شمال ایران تاکنون ب هزینه شخصی دوهزارمترمربع رامردود جنگلی کرد ه ام ودرابن جهت اطلاعات بیشتری د کاشت گیاهانی که درمنطقه کوهستانی وسرد به آب کمتری نیاز داشته باشن دارم نوع خاک رسی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.