×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکید وزیر بهداشت بر لزوم احیای طب ایرانی اسلامی در کشور

به گزارش خبرنگار «سلامت»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید حسن هاشمی در همایش اساتید، دانش‌آموختگان و دستیاران طب و داروسازی سنتی،‌ ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی مقدمه‌ای شد برای ظهور امام عصر (عج)،‌ امیدواریم این انقلاب به انقلاب جهانی مهدی موعود متصل شود.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی بدون تردید یک معجزه بود و خدا را از این بابت شکر می‌کنیم. اگرچه که شرمنده هستیم، چرا که با ورود به ۳۵ سالگی پیروزی انقلاب، در تحقق برخی اهداف امام و شهدا کم توان ظاهر شده‌ایم. انقلاب اسلامی سه شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را سرلوحه خود قرار داده بود که تعاریف این موارد در بیان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است. در برخی از موارد بسیار موفق بوده‌ایم و در برخی دیگر با کاستی‌هایی مواجه هستیم. امیدواریم با حضور نسل حاضر به سر منزل مقصود برسیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشحالیم از اینکه طب سنتی مورد توجه نسل حاضر است و متاسفیم که این میراث گرانبها خیلی دیر مورد توجه ما واقع شد. در ایران قدیم هم طب سنتی بخشی از دانش بشری را تشکیل می‌داد. طب سنتی مجموعه‌ای از دانش، مهارت و فرهنگ هر جامعه‌ای است که قطعا مبتنی بر شواهد، باورها و تجارب بومی است.

هاشمی در این باره خاطرنشان کرد: زمانی که طب سنتی با اعتقاد به خداوند و توحید و دین‌باوری آمیخته است، قطعا موثرتر خواهد بود. طبیعی است محصول چنین طبی، داشتن حکما است.

وی با بیان اینکه در زمینه طب سنتی دو گروه هستند که نظر می‌دهند، افزود: گروهی بسیار متعصب و مخالف مدرنیته و عده‌ای هم سنت‌گرای صرف که البته هیچ کدام به جایی نمی‌رسند. ما جزو اعتدالیون هستیم و افراط و تفریط مذله است. به نظر می‌رسد مسیر اعتدال نه مبارزه با مدرنیته است، نه ارتجاعی نگاه کردن و سفت و سخت چسبیدن به سنت. بخشی از آسیبی که در زمینه طب سنتی متوجه مردم می‌شود، از همین دو گروه ناشی می‌شود. بنابراین در مورد طب سنتی باید حد وسط را نگاه داشت.

هاشمی در ادامه به خاطرات دوران کودکی و نوجوانی‌اش که در عطاری پدرش گذرانده بود، اشاره کرد و گفت: پدرم حدود ۹۰ سال عمر کرد. ۷۰ سال نیز طبابت کرد، شغلش عطار بود. بنابراین من طبابت را از سن ۱۱-۱۰سالگی تا حدود سال سوم دانشکده تجربه کردم. سه سال قبل از انقلاب باید انتخاب رشته می‌کردیم. در آن زمان هفت رشته پزشکی بیشتر وجود نداشت. از آنجا که پدرم علاقه‌مند بود راهش ادامه یابد، انتخاب دوم من در آن زمان گیاه پزشکی بود. به همین دلیل در طب سنتی مباحثی را یاد گرفته‌ام. در آن زمان بیش از ۲۰۰ قلم دارو موجود بود که با آن آشنا شده بودیم.

وی در این باره افزود: از بعد ملی و ایرانی بودن و به خاطر حفظ تاریخ کهن، طب سنتی ایرانی را لازم و واجب می‌بینم. زمانی که غرب اصلا نمی‌دانسته که راهش کجاست و کدام مسیر را باید برود، ما می‌توانستیم در این زمینه ۱۴ هزار جلد کتاب داشته باشیم. اکنون ۲۰۰۰ جلد کتاب در زمینه طب ایرانی و سنتی داریم که البته می‌توانستیم ۱۰ هزار جلد داشته باشیم، اما از آن غافل بوده‌ایم. امیدوارم بتوانیم این عقب‌ماندگی را در این دوره تا اندازه‌ای جبران کنیم. در مجموع هر کاری که از دستم برآید، برای پیشرفت این رشته انجام خواهم داد. اما بخش سخت آن به شما دانش‌آموختگان و دانشجویان طب سنتی مربوط می‌شود.

وزیر بهداشت خطاب به دستیاران و دانش‌آموختگان داروسازی و طب سنتی، گفت: به نظر می‌رسد شما مقداری کار را جدی نگرفته‌اید و این کار را سبک گرفته‌اید از طرف دیگر مقداری می‌خواهید سبک و سیاق طب مدرن را در احیای طب سنتی به کار ببرید؛ به طوری که به همان سبک دانشجو پذیرش کنید، به همان سبک فارغ‌التحصیل کنید و حتما به همان مدل می‌خواهید به دنبال شغل بگردید. به نظر من شاید بهتر باشد مسیر را یک بار دیگر مرور کنید.

هاشمی در این باره ادامه داد: اگر می‌خواهید حکیم تربیت کنید، باید مدلتان را تغییر دهید. ما در طب امروزمان گرفتار افرادی هستیم که برخی از آنها خیلی اشتباهی آمده‌اند و اصلا زیبنده و شایسته اعتماد از سوی جامعه نیستند. اما به دلیل موضوع مهم اعتماد مردم به جامعه پزشکی باید یکپارچه دفاع کنیم، چرا که اگر این اعتماد آسیب ببیند، بی‌تردید به سلامت مردم آسیب رسانده‌ایم. اما واقعیت آن است که همه ما و هر کسی که این لباس سپید را بر تن دارد، دلش از این موضوع خون است.

وی افزود: در مجموع هستند کسانی که به جای آنکه درمان مردم باشند، بلای جان مردم شده‌اند. البته تعدادشان بسیار کم است. اما همین تعداد اندک پرهیاهو هستند و هر از چند گاهی مشکلی درست می‌کنند.

وزیر بهداشت درباره سرعت کند حرکت علمی طب سنتی در کشور، گفت: سرعت در این زمینه بسیار کند است. آنطور که شما حرکت می‌کنید، به جایی نمی‌رسید. تنها ۳۰ فارغ‌التحصیل طب سنتی در کشور جای تاسف است. باید در این دوره کمک کنیم که فارغ‌التحصیلان این رشته پر تعداد شوند تا بتوانند به سلامت مردم کمک کنند.

هاشمی، بازار مکاره طب سنتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: داریم حکمایی که آموخته‌هایشان سنتی است و عطارهای قدیمی هستند، البته تعداد آنها کم است. متاسفانه روز به روز بر حجم مکاره‌های این حوزه افزوده می‌شود و بیشترین آسیب هم از همین ناحیه است. باید با انواع تقلبی در بازار از هر نوعی از فرهنگ گرفته تا سیاست، پزشکی و … مبارزه کرد. بنابراین توجه به کیفیت در طب سنتی مهم است اما باید با سرعت و حفظ کیفیت و معیارها، در جهت گسترش این رشته حرکت شود.

وی افزود: بر اساس تجربه کودکی و نوجوانی‌ام می‌گویم، بهتر است به دانشکده‌ها و گروه‌ها اختیار بومی‌گزینی را بدهید. اگر ما به گروه‌های طب سنتی اعتماد نکنیم، پس به چه کسی اعتماد کنیم؟

وزیر بهداشت اعتماد مردم را سرمایه حکمای طب سنتی خواند و افزود: نباید این سرمایه را از دست داد. شاید یکی از وظایف مهم دلسوزان این رشته، توجه به فارغ‌التحصیلان باشد. بنابراین حتما موضوع گزینش و دوران پس از فارغ‌التحصیلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

هاشمی خطاب به دانش‌آموختگان و دانشجویان طب سنتی، ادامه داد: معمولا گروه‌های فکری مختلف و اشخاص ضعیف هستند که برای افراط خود، دیگران را تخریب می‌کنند. شما نیازی به تخریب طب مدرن ندارید. از تقابل با طب مدرن باید پرهیز کنید. آنها هم اگر با طب سنتی مقابله کنند، از سر جهل است. از دل و جان اعتقاد دارم که طب سنتی، طب موثر و مورد اعتماد مردم و نیاز امروز ماست. بنابراین باید احیا شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.