×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید گیاهان دارویی به ۱۳۰ هزار تن در سال رسید

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی در مصاحبه مطبوعاتی که در محل وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: بیش از ۱۰۰ محصول تحت پوشش مدیریت این دفتر است و تمرکز محصولات در مناطق مختلف قرار دارد.

حسن خدنگی افزود: شرایط آب و هوایی در تولید محصولات سبزی و صیفی بسیار تأثیرگذار است، به‌گونه‌ای که قیمت گوجه‌فرنگی طی روزهای اخیر از کاهش ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومانی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی‌های شدید در روزهای گذشته، افزایش قیمت گوجه‌فرنگی را به همراه داشت، اما با ورود محصول بوشهر شاهد تعادل در بازار شدیم.

خدنگی ادامه داد: کاهش سطح زیر کشت با ارتقاء عملکرد از مهم‌ترین سیاست‌های برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود که در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

افزایش ۱۵ برابری تولید قارچ‌های خوراکی در کشور

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی از صادرات محصولات سبزی و صیفی به کشورهای همسایه خبر داد و تصریح کرد: میزان تولید در این بخش به اندازه‌ای است که قابلیت صادرات به کشورهایی چون عراق، افغانستان و… را داریم.

وی یادآور شد: میزان کل تولید محصول سبزی و صیفی در سال ۱۳۸۵، شش میلیون و ۷۲۰ هزار تن بود که در حال حاضر با رشد چهاربرابری به حدود ۲۸ میلیون تن رسیده است.

خدنگی تأکید کرد: میزان تولید سیب‌زمینی نیز از ۸۳۴ هزار تن به بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده و سطح زیر کشت این محصول نیز از ۱۲۷ به ۱۵۱ هزار هکتار ارتقاء یافته است.

وی اظهار داشت: تولید محصولات جالیزی از سه میلیون و ۷۵۹ هزار تن به بیش از یک میلیون تن رسیده، یعنی با افزایش دوبرابری سطح، از ۳۰۰ هزار هکتار به ۳۵۶ هزار هکتار طی ۳۵ سال اخیر رسیده‌ایم.

خدنگی از افزایش تولید ۱۵ برابری قارچ‌های خوراکی خبر داد و گفت: میزان تولید از ۶۰ به ۹۳ هزار تن رسیده است، یعنی عملکرد از شش کیلوگرم به ۲۰ کیلوگرم در هر مترمربع افزایش یافته است.

تولید گیاهان دارویی به ۱۳۰ هزار تن رسید

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی، زعفران را از دیگر محصولات این دفتر برشمرد و افزود: میزان صادرات زعفران در ۳۵ سال گذشته تنها ۴۲۰ میلیون دلار ارزش داشت که در حال حاضر به ۱٫۵ میلیون دلار رسیده است و ۹۳ درصد کل بازار دنیا از آن زعفران ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: تولید از ۲۲ تن به ۲۶۱ تن در سال گذشته رسید و امسال نیز افزایش ۱۸ درصدی تولید را شاهد خواهیم بود.

خدنگی ادامه داد: سطح زیر کشت این محصول سه‌هزار و ۵۵۰ هکتار بود که به ۸۰ هزار هکتار ارتقاء یافت و عملکرد نیز از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: در ۳۵ سال گذشته تنها ۲۷ هزار تن گیاهان دارویی در کشور تولید شد، اما در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.