×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“گل گاوزبان” بدون لیمو خاصیت ندارد

محسن بیگدلی عضو جامعه گیاه درمانی ایران گفت: گل گاوزبان جزء گیاهان دارویی است که به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکالوییدی و تأثیر بر روی سیستم اعصاب مرکزی خاصیت آرامبخشی دارد.

این استاد دانشگاه افزود: مصرف این گیاه در بین مردم به صورت دم کرده یا جوشانده است در حالی که در فرآورده‌های مختلفی به عنوان شربت یا حتی پماد و کرم‌های ضد التهاب نیز استفاده می‌شود.

وی به نکته مهمی در تهیه فرآورده‌هایی که حاوی آلکالویید هستند اشاره و تصریح کرد: حتما با یک ترکیب اسیدی باید همراه باشد تا حلالیت آلکالویید در آب زیاد و استخراج شود.

بیگدلی با بیان اینکه در زمان گذشته نیز ثابت شده بود که گل گاوزبان همراه لیموعمانی استفاده شود، گفت: اگر در تهیه این نوع دوم نوش از لیمو عمانی استفاده و محیط اسیدی نشود آلکالویید‌ها خارج نشده و خاصیت دارویی نداشته یا به مقدار خیلی کم دارد.

وی اظهار داشت: دم نوش گل گاوزبان به صورت جوشانده ملایم تهیه می‌شود.

بیگدلی در ادامه افزود: برای تهیه این جوشانده ۱ قاشق غذاخوری سر پر از گل گاوزبان که خیلی پودر شده است را داخل فیلتر قوری ریخته و نصف لیموعمانی اضافه کنید، سپس روی آن آب جوش ریخته شود و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی کتری و حرارت غیر مستقیم گذاشته تا دم بکشد.

عضو جامعه گیاه درمانی تصریح کرد: این دم نوش ۱ وعده در شبانه روز و ترجیحا هنگام غروب یا قبل از خواب میل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.