×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آموزش طب سنتی باید ضابطه مند باشد

به گزارش شبکه خبری آموزی گیاهان دارویی به نقل از مهر، دکتر مهدی یوسفی اظهار کرد: دانشکده طب سنتی مشهد از سال ۸۹ شروع به کار کرد و تا کنون ۵ دوره دانشجو گرفته است.

وی از پذیرش ۶ دانشجو دکترای تخصصی در آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: در ۳ یا ۴ سال آینده با آموزش های اصولی به پزشکان نیاز طب سنتی در مشهد برطرف می شود.

وی عنوان کرد: سیاست گذاری تعداد و پذیرش دانشجو با وزارت بهداشت است و این دانشکده تعیین کننده نیست و تعداد پذیرش را با ارزیابی انجام شده وزارت مشخص می کند.

فارغ التحصیلان دانشکده طب سنتی می توانند نسخه طب سنتی بنویسند

یوسفی گفت: ۳۵ دانشجو در مشهد داریم که از مقطع پزشک عمومی به این دوره ها راه یافته اند و همه این افراد با اصول طب سنتی و نسخه نویسی آشنایی کامل دارند.

قائم مقام دانشکده طب سنتی مشهد با اشاره به آموزش های غیر اصولی و کوتاه مدت در موسسات آزاد گفت: با فعالیت این موسسات طب در کشور هیچ اتفاقی نیفتاده است و باید کار با ضوابط و در چارچوب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آموزش ضابطه مند زمانبر است و از سال ۸۶ این کار توسط وزارت بهداشت کار شروع شده و هم اکنون به ۱۴ دانشگاه رسیده است.

عجله در آموزش به کیفیت ضربه می زند

یوسفی با تاکید بر اینکه عجله در امر آموزش و بدون قاعده کار کردن کیفیت کار را ضربه می زند افزود: دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده طب سنتی واحدهای عملی را می بینند و با روش ها علمی در طب سنتی آشنا می شوند.

وی تاکید کرد: درست است که این تعداد کافی و پاسخگوی نیاز کشور نیست اما با فراهم شدن زیر ساخت های آموزشی سرانجام این رویه راه خود را می یابد.

یوسفی گفت: می توان یک میلیون را بدون هیچ ضابطه ای و بدون مدرس و چارچوب مشخص آموزش داد اما این آموزشها کمکی به جامعه نخواهد کرد.

قائم مقام دانشکده طب سنتی مشهد عنوان کرد: تعدادی از موسسات با گرفتن مبلغی و برگزاری کلاس گواهی برای دوره های طب سنتی می دهند که این هم مشکلی را حل نمی کند و حتی گره بر گره خواهد انداخت.

عطاری ها زیر مجموعه وزارت بهداشت نیستند

یوسفی در پاسخ به اینکه آموزش عطاری ها و فعالان طب سنتی چه جایگاهی در این دانشکده دارد گفت: عطاری ها زیر مجموعه وزارت بهداشت نیستند.

وی عطاری ها در گروه اصناف و کسب وکار دانست و گفت: این افراد حق ویزیت ندارند و صرفا فروشنده محسوب می شوند.

یوسفی توضیح داد: در عطاری ها خرید و فروش گیاهان دارویی صورت می گیرد و در بسیاری موارد نیز تجویز برخی داروها توسط این صنف مشکل ساز می شود.

عطاری ها صرفا فروشنده محسوب می شوند

قائم مقام دانشکده طب سنتی مشهد افزود: عطاری ها براساس ضوابط صنعت و معدن حق ویزیت ندارند و صرفا فروشنده محسوب می شوند.

یوسفی گفت: عطاران مانند خواربار فروشان صرفا فروشنده هستند و باید برای تجویز دارو زیر نظر وزارت بهداشت باشند تا ارزیابی شوند.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی عطاری ها رویکرد تجارت دارند و دغدغه تجویز و تشخیص را ندارند و به این دلیل در قالب صنف پروانه کسب و کار می گیرند.

قائم مقام دانشکده طب سنتی مشهد بیان کرد: به همین دلیل که فعالیت عطاری بر مبنای کسب و کاراست عجیب نیست که داروهای شیمیایی را با داروهای گیاهی مخلوط و به عنوان داروی زیبایی ، لاغری و چاقی و ترک اعتیباد به فروش برسانند.

ارتباط مستقیم فعالیت صنف عطاران با سلامت مردم

یوسفی تاکید کرد: در مشهد چند سالی که بر کار عطاری ها نظارت می شود و وضعیت مشهد از سایر شهرهای کشور بهتر است اما هنوز هم کافی نیست و برخی عطاری ها تخلف می کنند.

وی بیان کرد: داروهای گیاهی شناخته شده و با اثر درمانی اگر تایید شده اند و اثر درمانی دارند که در عطاری ها عرضه می شوند، بهتر است از سوی وزارت تایید شوند.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم فعالیت صنف عطاران با سلامت مردم ابراز امیدورای کرد تا نظارت بر فعالیت آنان بیشتر شود.

قائم مقام دانشکده طب سنتی مشهد این حوزه را رها شده خواند و ابراز تاسف کرد از اینکه این حوزه در کشور متولی خاصی ندارد تا کارشناسانه فعالیت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.